Beals a korszak egyik kedvelt motívumát, az akkortájt felépült, a városlakók által csak Flat Iron-nak (lapos vasaló) nevezett épületét örökítette meg. Az eredetileg Fuller Building néven ismert és 1902-ben befejezett sarokház akkor a város legmagasabb épületei közé tartozott az Ötödik sugárút és a Broadway találkozásánál. Nemcsak a magassága, hanem furcsa (bár nem egyedülálló) formája is érdekessé tette, akárcsak a korabeli sajtóban sokat taglalt lehetőség, hogy leomlik-e a városban gyakori, viharos szél nyomásától.
Beals kora egyik első fotóriporternője volt, aki számos magazinnak és újságnak dolgozott. Energikus alkata és néha botrányt is okozó tevékenysége is ismertté tette a századfordulót követően New Yorkban. A toronyház, amelyet a Madison Park-ból fényképezett, a korszak más jelentős fotográfusának a figyelmét is felkeltette. Köztük a legnevesebbek Alfred Stieglitz (1903), Edward Steichen (1904) és Alvin Langdon Coburn (1911), akik ez idő tájt Beals-zel ellentétben a piktorializmus esztétikai elveit követő és technikai megoldásait alkalmazó, Stieglitz által 1902-ben kitalált és szervezett Photo Secession-höz tartoztak.
Fotó: Jessie Tarbox Beals: Flatiron Building, ca 1905-1906
(forrás: nyorktimes.com)
Stieglitz képén az épület egy feltartóztathatatlanul haladó óceánjáró orrára emlékeztet, Steichen felvételén pedig a nedvesen csillogó aszfalt ellentéteként, inkább a kora esti óra furcsa fényeit kiegészítő kulisszaként jelenik meg. Coburn sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett az utca nyüzsgő forgatagára, de még inkább a kép közepén látható kandeláber fényére, amely kedvelt motívumként más munkájában is feltűnik. Beals, tőlük eltérő módon, egy egészen más formát látott meg az épületnek az ő nézőpontjából sajátosan torzuló alakjában, ezzel pedig egy egészen más allúzió lehetőségét kínálja szemtelen és provokatív képe, amely így egyértelműen utal a kor társadalmának férfiak uralta, de gyakran nők mozgatta világára. A nagyítás érdekessége, hogy mérete valószínűleg megegyezik a Beals által használt 8x10 hüvelykes kamerában alkalmazott üvegnegatív méretével. (Pfisztner Gábor)
Ezt a képet most a Fotográfia felsőfokon című kiállításunkon is megnézheted.