Nancy Burson, a digitális fotómanipuláció úttörője (1982-1985)

2015. június 14. Mai Manó Ház

Napjainkban, amikor a digitális képkombinációk és képegyesítések egyre elterjedtebbek a kortárs fotográfiában is, ez a bejegyzésünk több mint 30 évvel repít vissza, hogy mai varázslatainkat némi történelmi kontextusba helyezze.
Az 1970-es évek végén Nancy Burson - az MIT néhány tudósának segítségével - számítógéppel kezdett el összetett portrékat készíteni és azóta pályafutásának nagy részét azzal töltötte, hogy az arckifejezések határait kutatta. A munkáját az emberi arc több évszázados szociológiai, tudományos és áltudományos tanulmányozása (fiziognómia, azaz a külsőből való jellemkövetkeztetés és a frenológia, stb.) segítette. Százéves embereket ábrázoló 10 érdekes animációt az arc változásáról ITT találsz.

A Missouri államban 1948-ban született Burson képszintetizálási módszerét az ellentétek egyszerű egyesítése (kutya és macska, bárány és oroszlán, férfi és nő) vezeti be, de hamarosan árnyaltabb kombinációkkal folytatta. A különböző korszakok szépségideáljairól készített, egymásra helyezett fotók segítségével a régi és mai, férfi és női mozisztárok csoportjainál a szépség változó természetét kutatta. - olvashatjuk a tavaly New Yorkban megrendezett kiállítás sajtóanyagában.

burson001.jpgFotó: Nancy Burson: First and Second Beauty Composites, 1982 © ClampArt
bal oldal: Bette Davis, Audrey Hepburn, Grace Kelly, Sophia Loren, Marilyn Monroe
jobb oldal: Jane Fonda, Jacqueline Bisset, Diane Keaton, Brooke Shields, Meryl Streep 

burson002.jpgFotó: Nancy Burson: First and Second Male Composites, 1984 © ClampArt
bal oldal: Cary Grant, Jimmy Stewart, Gary Cooper, Clark Gable, Humphrey Bogart
jobb oldal: Richard Gere, Christopher Reeve, Mel Gibson, Warren Beatty, Robert Redford

A hidegháború atombombával fenyegető kísértete a politikusok (Brezsnyev, Reagan, Thatcher és mások) portréinak a nukleáris robbanófejeik számával arányos összetételével „kapott arcot”, az emberiség olvasztótégelyét pedig a különböző fajoknak a népesség arányában súlyozott keveréke jeleníti meg.

burson003.jpgFotó: Nancy Burson: Warhead I, 1982 © ClampArt
Ronald Reagan ~55%, Leonyid Iljics Brezsnyev ~45%, Margaret Thatcher kevesebb mint 1%, François Mitterrand kevesebb mint 1%, Deng Xiaoping kevesebb mint 1%
burson004.jpgFotó: Nancy Burson: Mankind (Oriental, Caucasian, Black), 1983-1985 © ClampArt

Ugyanazt a szoftvert használta a Goldman Sachs-bankár (csak férfiarcképekből összeálló) összetett portréjának, illetve a 6 férfi és 6 nő kétnemű egyesítésének elkészítéséhez. Mindegyik vizuális ötlet olyan általános jellegűvé forrott ki, amely egyszerre ismerős és különösen szürreális. Azonban a tudományhoz való hozzáállását mindig finom irónia szőtte át és kísérteties hibridjei az abszurditás élénk tudatosságát bizonyítják. Alkotásai a kezdettől fogva konceptuális kihívást jelentenek és nemcsak a tudományt, hanem a fajt, a biológiát, a politikát, az etikát és még sok más kérdést érintenek. Nancy Burson ügyesen ötvözi a tudományt és a művészetet, amivel a mai digitális manipulációk fontos és alapvető precedensét teremtette meg. 

burson005.jpg

burson6.jpgFotó: Nancy Burson: Businessman, 1982 © ClampArt
10 Goldman Sachs-bankár 

burson007.jpgFotó: Nancy Burson: Androgyny, 1982 © ClampArt
6 férfi + 6 nő

(forrás: clampart.com)

1987-ben egy - a Photoshop segítségével szerkesztett - színes fotó tanította meg a világot a digitális képszerkesztésre. A világhírű képet - mely az egyik programozó éppen napozó barátnőjét ábrázolja - ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása