Az elmúlt évek egyik nagy fotográfiai szenzációja volt az eleddig ismeretlen, 19. század közepi New York-i fotográfus, Shimmel Zohar hagyatékát a San Franciscó-i Contemporary Jewish Museumban bemutató kiállítás. Ki volt ez az elfelejtett fotográfus, és hogyan került elő a hagyaték? E kultúrkincsre Stephen Berkman talált rá, s több mint húsz év munkájával dolgozta azt fel.
"Berkman a kilencvenes években a feleségével a New York-i Chelsea bolhapiacon bukkant rá egy régi albumra, amelyből egy papírfecni esett ki. Ez a cédula a New Yorki Pearl Streeten működő Zohar Stúdióra utalt. Azután, egy másik New Yorki útja alkalmával – újabb véletlen – egy régiségárusnál egy ládikót vásárolt, amelynek - micsoda véletlen – volt egy titkos rekesze, benne egy jiddis nyelven írott jegyzetfüzettel, amelyet – halmozódnak a véletlenek - maga Zohar vezetett, leírva, milyen képeket készített, milyen technikával, hogyan rendezte el a beállításokat, és így tovább. S immár Berkmanra várt a feladat, hogy a leírások alapján elkészítse a felvételeket, amelyek léteztek és mégsem léteztek." (részlet Földényi F. László megnyitóbeszédéből)
Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején. A Zohar-fotográfiák, amelyek nemcsak portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek, a Mai Manó Házban máig megőrzött napfényműteremhez nagyon hasonló stúdióban készültek.
Fotó: Zohar Studios a maga teljességében Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Az életképek pedig a készítő látásmódjáról és fantáziájáról tanúskodnak, ami hajlamos volt az abszurdra, a bizarra és a szürreálisra. Kérdések egész sora merül fel a szemlélőben, miközben a képeket nézi. (welovebudapest)
Nos, ennek a tudásnak a birtokában nézzük a képeket! Az első a Zohar Studios emblémája, a kép közepén fiatal lány földig érő, tenyérnyi kerek fényképekkel díszített ruhában. A különös jelenség lábán görkorcsolya. Igen, a görkorcsolya már létezett az 1860-as években. Ebben mutatkozik meg tehát a stúdió esszenciája – a modernitás és a bizarr, fantáziadús megoldások felé nyitott, ugyanakkor a viktoriánus Amerika külsőségeit jól ismerő művész-mesterember, bizonyos Shimmel Zohar tudása.
Fotó: Lappangó emlékezet Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Fotó: Obscura Object Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Fotó: Nefelejts Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Fotó: Sziámi ikrek Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Váradi András, a kiállítás kurátora így mesélt a rejtélyes képanyagról
A 2024. március 18-ig látogatható kiállításról bővebben a Punkt cikkében lehet olvasni.