Vékás Magdolna az oktatást 1990-ben az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban kezdte, alkotókör vezetőként. Munkahelyén kívül számos fotós iskolában, tanfolyamon (Szellemkép Szabadiskola, ASA Stúdió, Digivision Műhely stb.) tanít fényképezést. Szakmája gyakorlása és oktatása mellett, mint kiállító fotóművész is tevékenykedik. 1978 és ’83 között tagja volt a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának, 1985-ben nyert felvételt a Magyar Fotóművészek Szövetségébe, 1987-től a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének is tagja. Képei számos egyéni és csoportos kiállításon szerepeltek hazánkban és külföldön. Művészi munkáját 2000-ben a fotóművészek által elnyerhető legnagyobb állami szakmai kitüntetéssel, Balogh Rudolf-díjjal ismerték el. Vékás Magdolnával, a Képíró-képolvasó hétvégéink népszerű előadójával a Képes Beszéd programsorozatunk keretében Kincses Károly beszélget 2016. május 12-én a Mai Manó Házban.
Fotó: Vékás Magdolna: Digi árnyékKis túlzással mondhatjuk, hogy régebben ismerem Vékás Magdit, mint amennyi az ezt olvasók átlagéletkora… Mi következik ebből? Hogy ennyi idő alatt már szinte mindent elmondtam neki a szemibe, és a háta mögött másoknak, tehát biztos lesznek olyanok, akiknek a könyökén jövök ki. És mégis, most megint beszélgetni fogok vele. Miért is? Mert ha egyáltalán létezik olyan fotográfia, amire ránéz az ember és azonnal tudja, ez női alkotó munkája, akkor Vékás Magdinál ez százból százszor, mindig, mindenkor elmondható. Látszik a témaválasztásában, mely időtlen, mint egy Krúdy novella. Halk, csendes, emberléptékű tájképeket, elhagyott kertek virágait örökíti meg egy több mint másfélszáz éves eljárással, a cianotípiával. Úgyszintén észrevehető ez aprólékos, pepecselő, háziasszonyos kidolgozásán. Ki nem gondol most Margaret Cameronra? Megkérdezem majd, változtatna-e nevet? Gyanítom nem. Megkérdezem majd, honnan ez az angyali türelme, amivel immáron nemzedékeket tanít látni, fényképezni. Kerül szó a pusztulásuk kezdetén dokumentált budapesti mozikról, az Orvostörténeti Múzeumról… És mesélek a legendás pogácsáiról is. (Kincses Károly)
Fotó: Vékás Magdolna: Esztergom, 1979Fotó: Vékás Magdolna: Semmi, 1982
Fotó: Vékás Magdolna: Űrutazás, csillagok, 2007
Fotó: Vékás Magdolna: Talpra magyar 1., 1979
Fotó: Vékás Magdolna: Vékás Magdolna: Talpra magyar 2., 1979
Fotó: Vékás Magdolna: Gyárfal 1., 1979
(forrás: maimano.hu)
Anna Atkins cianotípia eljárással készült képeit - aki a világ legelső női fotográfusaként írta be magát a fotótörténet nagykönyvébe - ITT találod.