A pokol tornáca – Bánkuti András képei a Fekete Lyuk közönségéről

2016. szeptember 04. Mai Manó Ház

A Rolling Stone Magazine által egykor az év helyének választott Fekete Lyuk (vagy Yuk, III/III-as klub), egy budapesti szórakozóhely volt, amely az 1980-as évektől kezdődően a magyar alternatív és független zenei élet hazai (és sokak szerint kelet-európai) központja volt. A helyet gyakran Alternative Music Centernek is nevezték a hivatalos programok szórólapjain, de a köznyelvben a 'pokol tornácaként' is sokan említették.
A VIII. kerületi Golgota utcában megbújó klub a jól ismert Vörösmarty Művelődési Ház alatt helyezkedett el. Eleinte csak néhány teremmel, majd az évek folyamán két különálló italárusító egységgel kiegészülve. A szórakozóhelyet sok támadás érte a média részéről, így a rendőri jelenlét mondhatni állandó volt a környéket körülvevő utcákon és tereken. A közeli Golgota parkban gyakoriak voltak a verekedések a nyitvatartás körüli időszakokban, ennek ellenére kultúrtörténeti jelentősége megkérdőjelezhetetlen, hiszen számos, ma meghatározónak számító művész kezdte pályafutását a legendás Fekete Lyukban.
Bánkuti András fotográfus - a Mai Manó Ház társalapítója - rendszeresen járt fotózni az egykori Vörösmarty Művelődési Ház pincéjébe, jól ismerte az ott megforduló együtteseket és a közönséget is. Bejegyzésünkbe a budapesti, éjszakai undergorund élet szereplőit bemutató sorozatából válogattunk.

Köszönet Bánkuti Andrásnak, aki engedélyével lehetővé tette a Szélső értékek című könyvében megjelent, a kilencvenes évek elején készült sorozatának bemutatását a Mai Manó Ház blogján.

bankutiandras02.jpgFotó: Bánkuti András: Fekete Lyuk, Budapest, 1993

“A Fekete Lyuk akkoriban a szabadság „megtestesítője” volt. Az addigi klubokkal, rendezvényekkel szemben ez a hely élesen elutasította a formaságokat, és az eddig bevett és elfogadott ostoba kötöttségeket. Nem keltett feltűnést, vagy botrányt, ha a vendég az asztalon, vagy a földön feküdt, továbbá ez volt az első hely ahol a közönség először gyakorolhatta „hivatalosan” kívülálló szemmel durvának tűnő össztáncát a pogót. A helyiségek kinézete sem volt mindennapi. A falakat csodálatos graffitik díszítették, olyan művek, ami egyenként is megállták volna a helyüket bármelyik galériában. A földalatti labirintusban nem voltak drága berendezési tárgyak. Falba vájt lyukak, régi vonatokból kiszerelt üléssorok, valamint a padló szolgáltak ülőhely gyanánt. A kívülállóságának köszönhetően azóta sem csapott akkora reklámot egy rock-klubnak, vagy kocsmának sem a sajtó, mint a Fekete Lyuknak.” – olvashatjuk a Capa Központ oldalán megjelent Dér András: Az Árnyékszázad című film ajánlójában. 

bankuti009.jpgFotó: Bánkuti András: CPg punkzenekar, Budapest
bankutifly002.jpgFotó: Bánkuti András: Budapest 
bankutifly003.jpgFotó: Bánkuti András: Budapest 
bankutifly004.jpgFotó: Bánkuti András: Budapest 
bankutifly005.jpgFotó: Bánkuti András: Fekete Lyuk, Budapest 
bankutifly008.jpgFotó: Bánkuti András: Grandpierre Attila, Fekete Lyuk, Budapest 
bankutifly006.jpgFotó: Bánkuti András: Fekete Lyuk, Budapest 
bankutifly007.jpgFotó: Bánkuti András: Budapest 

(forrás: bankutiandras.hu, wikipedia.hu; capacenter.hu)

Bánkuti András további képeit a rendszerváltás időszakából ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása