Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Válogatás Lucien Clergue Zebra című aktsorozatából (18+)

2016. november 15. Mai Manó Ház

Lucien Clergue francia fotóművész a dél-franciaországi Arles-ban, 1934. augusztus 14-én született. Első fényképezőgépét 12 évesen kapta meg zöldségesként dolgozó szüleitől. „Anyám szerette volna, ha művész leszek, fizetett egy tanárt, hogy megtanítson hegedülni. 12 évig tanultam a hegedűt, de nem volt pénzünk, hogy a párizsi Nemzeti Zeneiskolába mehessek. De a gyakorlás, különösen Bach szólói a 6. szonátából és a Partitae-ből megnyitották előttem a kreativitás mágikus útját. Később a híres gyűjtő, Maya Sacher vásárolt néhányat a Camargue fotóimból, hogy felajánlja kortárs zeneszerzőknek, mivel a képeim olyanok, mint eredeti zenei kompozíciók.” – mondta 2007-ben a bécsi KunstHausban megrendezett kiállításának megnyitóján Clergue, akinek nevéhez mintegy 800 ezer fotó és 75 kötetet fűződik.
Bár elsősorban a dél-franciaországi camargue-i tájképeiről és különleges aktfotóiról volt ismert, képein eleinte háborús romokat, a természetben bekövetkező elmúlást vagy a bikaviadalon megleshető halálünnepet örökítette meg.
„Akt? Amikor aktot fotózok, nem foglalkozom a halállal. […] A halálnak túl nagy része volt az életemben. Először a háború, aztán a házunk lerombolása, gyerek-rokonaim meggyilkolása a náci táborokban; halálok: a nagybátyám a háború alatt, anyám pedig 50 évesen halt meg, ekkor én 18 voltam. Valójában anyám és én minden este, vacsora után beszélgetünk az ő haláláról, hogy majd mit tegyek utána stb. Ezért, amikor eltűnt, az az ő halálán túl a Halál megszemélyesülése is volt. Teljes pánikban voltam, elmentem az orvoshoz, a pszichológus rendre megnézte a fotóimat… a halálról. Egyszer, amikor végül megmutattam neki a női aktokat, széles mosollyal ezt mondta: menj, nincs többé szükséged rám. Hála a nőknek, akik segítettek életben maradnom.” 

Clergue a kilencvenes évek végén kezdte el a Zebra Nude/ Nu zebre című sorozatát New Yorkban, mai bejegyzésünkbe ezekből a képekből válogattunk.

clergue001.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue

Clergue még csak 20 éves volt, amikor tengerparti aktjait a Vogue, a Paris Match rendre közli. 1961-ben Edward Steichen szóló kiállítást rendezett neki a New York-i MoMA-ban, 1962-ben a Louvre-ban nyílt kiállítása. Ő volt az első fotóművész, akit tagjai közé választott 2007-ben a Francia Akadémia. Nevéhez köthető az Arles-i Nemzeti Fotóművészeti Főiskola létrehozása is 1982-ben. „A fotográfia szó ezt jelenti: fénnyel írni. Ha figyelembe vesszük, hogy az első Nagy Bumm, ami létrehozta az Univerzumot, maga a Fény volt, akkor a fotózás a földdel egyszerre született. Mégis várnunk kellett Niépce és Daguerre felfedezéséig, akik üvegre-papírra rögzítették a képet. Attól tartok, hogy a technológiák fejlődése elveszi a fotózástól a manuális részt, túl egyszerű az elektronika segítségével képet készíteni. Én még mindig ezüsttel dolgozom, a fekete-fehérnél és a színes képeknél is, és napról napra jobban élvezem.”
Lucien Clergue 2014. november 15-én hunyt el.

clergue002.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue
clergue003.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue
clergue004.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue
clergue005.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue
clergue006.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue
clergue007.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue
clergue008.jpgFotó: Lucien Clergue: Zebra Nude © Atelier Lucien Clergue

(forrás: annaclergue.com; fotomuveszet.net)

A fényképezés korai szakaszának térhatású, különleges akt-sztereodagerrotípiáit ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása