Együtt-Élés – Monika Merva

2012. július 12. Mai Manó Ház

A Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház Folyamatos Jelen címet viselő kiállítás és katalógussorozata műfaji és technikai megkötések nélkül mutatja be kötetenként négy fiatal magyar fotográfus munkáját. A sorozat harmadik részének címe: Együtt-Élés. A kötetben szereplő alkotók Hossala Tamás, Kovalovszky Dániel és Szász Lilla, Mónika Merva.

Merva képein a szomorúság és magány olyan erővel üt szíven, hogy azonnal rikítóan örömteli  az a néhány pillanat, ami nem ilyen, s azok rögtön különös aurával lengik be a többi képet. A tekintetek, a pózok, az ölelések és mozdulatok olyan gyöngédek, amilyen a fényképező figyelme, s amilyen lehetőséget ezzel mi nézők is kapunk az elfogadó értelemben kíváncsi szeretetre. (Részlet Bódis Kriszta megnyitóbeszédéből. Elhangzott 2007. szeptember 20-án.)

001.jpg
Fotó: Monika Merva: Blue socks, Hungary, 2004.

Monika Merva
Gyermekváros

A sorozat helyszíne a Károlyi István Gyermekközpont, vagy ahogy a helyiek nevezik: fóti gyermekváros. A gyerekváros árva, illetve olyan gyermekek számára fenntartott állami intézet, akikről szüleik nem tudnak gondoskodni, ezért lemondtak róluk.

Az évek során többször ellátogattam ebbe az intézetbe. Rájöttem, hogy mennyire fontos egy közösségen belül a szeretet, megértés és elkötelezettség ahhoz, hogy az összetartó legyen. A Gyermekváros című sorozat a családi albumok emlékképei alapján jött létre. Próbáltam megérteni az itt élő gyerekeknek szövevényes sorsát emlékeiken, ellesett pillanataikon keresztül.

2002 óta fényképezem az itt élő gyerekeket otthonuk belső és külső tereiben, egy Contax középformátumú fényképezőgéppel természetes fényeket használva. A képek nem megrendezettek vagy beállítottak, próbáltam elkerülni, hogy szentimentálisak legyenek. Szerettem volna tényszerűen ábrázolni azt, aminek a tanúja voltam: egy hányattatott sorsú gyerekközösség, akik családként élnek együtt az intézetben.

Fotográfusként mindig is a közösségben élők élete érdekelt. Első generációs, magyar gyökerekkel rendelkező amerikaiként személyesen is érintett vagyok a témában: gyermekkoromban a nyarakat Magyarországon töltöttem, magyarul beszéltem és családom nagy része ma is ott él. A gyermekközpontban készített sorozatom abból a felismerésen alapszik, hogy egy ember közösség iránti érzékenysége a hely iránti érzékenységéből ered.

002.jpg
Fotó: 
Monika Merva: Eva, Hungary, 2004.


003.jpg
Fotó: Monika Merva: Brigitta, Hungary, 2003.


004.jpg
Fotó: Monika Merva: The new girl, Hungary, 2004.


005.jpg
Fotó: Monika Merva: Sirens, Hungary, 2000.


006.jpg
Fotó: Monika Merva: Mouse, Hungary, 2004.


007.jpg
Fotó: Monika Merva: Red Bottle, Hungary, 2005.


009.jpg
Fotó: Monika Merva: Zsuzsa, Hungary, 2004. 


Monika Merva webodalát ITT találjátok. 

      

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása