Kohei Yoshiyuki Japánban a Sindzsuku, Jojogi és Aojama Parkokban az 1970-es évek során infravörös filmre és vakuval készült éjszakai felvételei a tiltott szexuális – heteroszexuális és homoszexuális – együttléteket örökítették meg, amelyek gyakran a sötétség leple alatt zajlottak. A parki képek nemcsak a rejtőzködő szexuális életet mutatják be, hanem számos, a sötétben buzgón leselkedő nézőt is lelepleznek, akik arra vártak, hogy beszállhassanak. Yoshiyuki belülről örökítette meg ezeket a hazárdjátéknak is beillő körülményes éjszakai kukkolásokat.
A felnőtteknek szóló bejegyzésben erotikus jeleneteket is láthatsz, csak akkor lépj tovább, ha ez nem zavar!

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC
Kohei Yoshiyuki - aki 1946-ban Japánban született, most is ott él és dolgozik - az 1970-es évek elején kezdte el készíteni hírhedt fotósorozatát, amikor egy nyári éjszakán a sindzsukui Csao Park füvén szó szerint egy szeretkező párba botlott. Ezután egy másik párt vett észre, akik egy fa mögött meglapulva a füvön fekvő párt figyelték. Ez felkeltette a kíváncsiságát és a következő félév során a parki kukkolókkal barátkozott, majd bevetés közben az infravörös technika segítségével fotózta őket. Később így nyilatkozott: „Azért mentem oda, hogy a kukkolókkal barátkozzam. A fényképezéshez arra volt szükségem, hogy közéjük valónak tekintsenek. Úgy viselkedtem, mintha engem is ugyanaz érdekelne, mint őket, de nálam még egy kis fényképezőgép is volt".
Yoshiyuki azt állította, hogy a legtöbb esetben a szeretkező párok nem vették észre sem őt, sem a kukkolókat. A leskelődők gyakran egészen közel kúsztak a párokhoz, sőt meg is próbálták érinteni őket. Időnként dulakodásra és verekedésre is sor került.
A botrányos sorozat képeit bemutató könyvet eredetileg 1980-ban a japán Document Kouen adta ki és már régóta elfogyott: az egyszerű és nagy sikerű első kiadásért manapság akár 1000 dollárt is elkérhetnek. Az új, átdolgozott kiadásban kollégájának, Nobuyoshi Arakinak a művésszel készített interjúja és Vince Aletti neves fotókritikus tanulmánya is olvasható.
Noboyushi Araki - akinek aktfotói miatt 2013-ban a Facebook olvasói bejelentésre 72 órára tiltotta le oldalunkat - felnőtteknek készült képeit ITT találod.

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC
A könyv 60 képet tartalmaz a hírhedt parki sorozatból, amelyek új szkenneléssel és gyönyörű kétszínnyomással készültek. Ezeket az alkotásokat a nagyközönség az 1970-es évek óta nem látta és eddig csak a beavatott gyűjtők ismerhették. A 2007 szeptemberében a new yorki Yossi Milo Gallery-ben rendezett kiállítás az évad legtöbbet emlegetett eseménye volt. A galéria tulajdonosa, Yossi Milo kiállításrendezőként és szerkesztőként így írt a könyv bevezetőjében: „Amikor újra és újra megnéztem a képeket, mindig észrevettem valamit, ami addig elkerülte a figyelmemet: a szigorú kompozíciót. A képek provokatívak és felkavaróak is: az embert egyszerre dermeszti meg és izgatja fel Yoshiyuki merészsége, hogy milyen közel kúszott mit sem sejtő fotóalanyaihoz, hogy hány órát tölthetett késő éjszaka bokrokban vagy fákhoz lapulva a tökéletes felvételre várva". Amikor 1979-ben először állította ki képeit Tokióban, a projekt lopakodó jellegét akarta megragadni, ezért a galéria látogatói elemlámpát kaptak, hogy az életnagyságúra nagyított képeket egészen közelről a félhomályban nézzék meg. A kiállítást heves tiltakozási hullám kísérte. Úgy tűnik, hogy Yoshiyuki fotói az emberek érzékeny pontjára tapintottak. A The Photobook: A History című könyv második fejezetében Martin Parr a sorozat társadalmi jelentőségéről is ír: „A társadalmi dokumentálás zseniális darabja, tökéletesen ragadja meg a magányosságot, a szomorúságot és az elkeseredést, amely oly gyakran jár együtt a szexuális vagy emberi kapcsolatokkal egy ilyen kemény nagyvárosban, mint Tokió".

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC

© Kohei Yoshiyuki, Courtesy Yossi Milo Gallery, NYC
(forrás: theguardian.com; yossimilo.com)
1940-ben az amerikai mozikban, vetítés közben titokban, hasonló technikát alkalmazva Weegee készített a nézőtéren szerelmeskedő párokról egy sorozatot. Ezeket a képeket ITT találod.