A National Geographic gyűjteményének legnépszerűbb fotója

2015. június 23. Mai Manó Ház

A National Geographic Magazin első száma 1888. október 17-én jelent meg füzetszerű, téglaszínű borítóval, kettőszáz példányban, melyeket a National Geographic Társaság tagjai kaptak meg. A magazin remek fotói és cikkei főként földrajzi, tudományos, történelmi, kulturális témákról íródnak, világszerte 36 nyelven (köztük magyarul is) jelennek meg és az újság havonta több mint 50 millió olvasóhoz jut el.
A digitális világ beköszöntével 2013. március 6-án a nagy múltú magazin elindította Tumblr oldalát is, melynek legnépszerűbb fotóját és történetét mai bejegyzésünkből ismerhetitek meg. 

blair-found-03.jpgFotó: James P. Blair: Irish Guards remain at attention after one guardsman faints in London, England, June 1966 © National Geographic

James P. Blair 1931. április 14-én született Philadelphiában. Fotográfusi karrierje 1960-ban a National Geographic alkalmazásában indult, ahol az ott töltött 34 év alatt negyven címlapfotóval és több mint kétezer darab beválogatott fotójával az egyik legelismertebb fotográfussá vált a magazin csapatában. Leghíresebb fotóját 1966-ban Londonban készítette, melyre így emlékezett vissza a National Geographicnak adott interjújában:
Janna Dotschkal: Mi történt akkor, amikor ezt a felvételt készítette?
James P. Blair: A Nagy-Londoni Tanácsról készítettem riportot. 1965-ben a főszerkesztő adta el a sztori ötletét. Gyakorlatilag egyéves megbízás volt 1965 októberétől 66 júniusáig. Abban az időben mindenről tudósítottunk, ami mozog és biztosítottuk, hogy minden meglegyen, ami fontos. A királynő júniusban ünnepli a születésnapját és olyankor körbelovagol a téren és az összes katona felsorakozik előtte és én is ott voltam, hogy képeket készítsek a körbelovagló királynőről és bármi másról, ami történik. Nagyon hosszú, 800 milliméteres teleobjektívem volt. A sajtóemelvényen álltam, ahonnan az egész udvart tudtam fényképezni, amikor ez a srác kidőlt a sorból.
Janna: Ez olyasmi, ami még elfogadható vagy már inkább kínos?
James: Hát nagyon kínos. Szinte azonnal összeszedték. Az elsősegély 30 másodperccel azután érkezett, hogy ezt a felvételt készítettem és felnyalábolták és visszavitték a gyengélkedőre és ellátták. De azután elmondták nekem, hogy szó szerint arra is kiképezik őket, hogy a vigyázzállásban hogyan dőljenek el. Ha vigyázban állsz, akkor vigyázzállásban is dőlsz ki és ő pont olyan volt, mint egy eldőlő ólomkatona. Nem hiszem, hogy észrevettem volna magát a dőlés folyamatát. Azt hiszem, hogy láttam a szemem sarkából, de én a királynőre koncentráltam és amikor körbefordultam – katt-katt-katt – lefényképeztem.

Blair egy másik híres fotója az Erzsébet királynőt megpillantani vágyó leleményes nőkről készült, de ez a kép nem aratott akkora sikert a National Geographic online közösségében.

jamespblair1966.jpgFotó: James P. Blair: Women use compact mirrors in packed crowd to catch sight of the queen in London, England, June 1966 © National Geographic

(forrás: natgeofound.tumblr.com)

A National Geographic online gyűjteményének 10 népszerű, színes fotóját ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása