A HÉT FOTÓSA - Flor Garduño: Válogatás egy mexikói fotográfusnő csendélet- és aktfelvételeiből

2018. április 15. Mai Manó Ház

Flor Garduño, Latin-Amerika egyik legjelentősebb fotóművésze 1957. március 21-én született Mexico Cityben. 5 éves korában családja kiköltözött a fővárosból és attól fogva Flor egy tanyán élt huszonöt kilométerre Mexico Citytől. Gyermeki énjére nagy hatással volt az állatokhoz való közelség és a természettel való együttélés. 1976 és 1978 között az Antigua Academia de San Carloson (UNAM) tanult vizuális művészeteket, figyelmét a tér és a forma strukturális aspektusaira összpontosította. Tanára, a fasizmus elől elmenekült magyar fotográfusnő, Horna Kati műhelyében zajló munka különösen érdekelte. Horna személyisége, munkáinak mágikus és expresszív dimenzióival egyetemben nagy hatással volt Flor művészi fejlődésére. 1979-ben félbehagyta tanulmányait és elszegődött az egyik legtekintélyesebb mexikói fotográfus, Manuel Alvarez Bravo műhelyébe sötétkamra-asszisztensnek. Bravo műhelyében technikailag sokat fejlődött. Innentől fogva biztos lehetett fotográfiai karrierjében.
1981-től a Közoktatási Minisztériumban kezdett dolgozni Marina Yampolsky fotográfus irányítása alatt, akivel az országot járták, a tankönyvekbe illő illusztrációkat keresve. Flor ezalatt megismerte országát és a bennszülöttek életét. Így lelt rá saját, egyedi stílusára. E korszak hangulatát jól példázza a nyugtalan atmoszférájú „El Agua” című kép, melyen egy nő emelkedik ki a vízből, háttérben vízesés és sötét lombozat. Ez az archetipikus vízió nem puszta leírás, hiszen az álmok világába vezeti át a nézőt. Flor Garduño első önálló kiállítása 1982-ben nyílt meg a José Clemente Orozco Galériában, Mexico City-ben.
Flor Garduño első művei Horna és Bravo hatására készültek, amelyeken a realizmus nem nélkülözi a fantasztikus elemeket és egyben ötvöződik az antropológiai fotóművészettel is. Ahogy Verónica Volkow költőnő is megjegyzi, Flor Garduño fotói olyanok mintha nem is az utcán vagy műteremben készültek volna, hanem egy belső, intim dimenzió kisugárzásai lennének. Az sem véletlenszerű, hogy költői tájak között dolgozott, hieratikus portréi, csendéletei a szürrealizmus jegyében születtek. Flor az aktfotók nagy mestere. Az akt egy rejtett valóságot ábrázol, megtekintésekor úgy érezzük mintha rejtett titkok birtokába jutottunk volna. 

garduno001.jpgFotó: Flor Garduño: The one of the daisies, Mexico, 1999 © Flor Garduño


Flor Garduño fotói megtalálhatóak a New York-i Modern Művészetek Múzeumában, a Los Angeles-i Getty Központban, a chicagói Art Institute-ben, a párizsi Nemzeti Könyvtárban, a kölni Ludwig Múzeumban és a zürichi Stiftung für Photographie Alapítvány archívumában; művei különböző magángyűjtemények tulajdonát képezik. Kiadott könyvei között szerepelnek az „Örök mágia játéka”, a ”Bestiárium” az „Idő Tanúbizonysága” és a „Mesteños és Flor”. Több nemzetközi díjat nyert és a világ több helyén kiállított, többek között Európában és Amerikában. Hozzánk a Mai Manó Házba 2005-ben látogatott el Belső fény című kiállításának megnyitójára, melynek azonos című fotóalbuma a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárban is megtalálható.

Mivel ezen a héten Flor Garduño egy 20 éve készült aktfotóját választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkbe a mexikói fotográfusnő képeiből válogatunk.  

(forrás: archiv.maimano.hu; florgarduno.com; ethertongallery.com)

A HÉT FOTÓJÁNAK választott aktfotó párját ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása