Romboló Instagram, halálos szelfik, John Lennon és Marilyn Monroe – Fotóbulvár a 21. századból #20

Romboló Instagram, halálos szelfik, John Lennon és Marilyn Monroe – Fotóbulvár a 21. századból #20

2020. január 24. Mai Manó Ház

Fotóbulvár rovatunkba az elmúlt napok fényképezéshez köthető színes híreit gyűjtjük egy csokorba. Mai bejegyzésünkben megmutatjuk, hogyan darálja be arcunkat az Instagram, milyen hatással van környezetünkre az ész nélküli szelfizés, hogy melyik magazin címlapján jelent meg 39 évvel ezelőtt Annie Leibovitz ikonikus képe és Sam Shaw 1957 júliusában készült fotóit is megismerheted Marilyn Monroe-ról. 

A fiatal fotós szerint az Instagram bedarálja az arcunkat (punkt.hu)

Elsőre túlzónak, kattintásvadásznak tűnhet a cím, de jelen esetben tökéletesen fedi a valóságot. Egy fiatal fotós, Janic Entremont ugyanis a gyakorlatban akarta kipróbálni, hogyan tömörít veszteségesen, azaz rombolja a képeink minőségét az Instagram algoritmusa. A napi gyakorlatban ez szinte észrevehetetlen, de már száz kép után is durva az eredmény.
Entremont vadonatúj, A (con)temporary portrait elnevezésű projektjét az Instagramon indította. Míg más bulizott, ő szilveszter napján, azaz 2019. december 31-én képeket kezdett feltölteni. Mégpedig újra és újra ugyanazt a képet önmagáról. Jelenleg a 340. feltöltésnél tart. A képen azonban nem őt látjuk, hanem a digitális hibát, zajt, egy szétpixelesedett tájat. Azt a folyamatot, amikor megjelenik a tömörítő algoritmus romboló munkája. A veszteség már a 10. képnél láthatóvá válik, a 100. feltöltés után pedig gyakorlatilag felismerhetetlen az arc. Az Instagram bedarálta az önarcképet. 
A képre kattintva a fotóprojekt további képeit is megtekintheted. 

punkt-a-fiatal-fotos-szerint-az-instagram-bedaralja-az-arcunkat-02.jpgFotó: @facetinction (Janic Entremont/Instagram).
Screenshot: PUNKT.

Nem csak mi halhatunk bele az ész nélküli szelfizésbe (24.hu)

Időről időre hallani olyan esetekről, mikor valaki csak egy menő fényképet szeretett volna lőni az Instagram-profiljára, de súlyos sérüléseket szerzett, rosszabb esetben belehalt a fotózásba. A lájkvadászat áldozata olykor a saját környezetünk: ritka növényeket taposunk le a digitális hírnévért, veszélyeztetett állatok válnak a filterezett valóság kellékeivé. A szelfikultúrára jellemző, hogy az egó kerül előtérbe a felelősség helyett, ennek pedig komoly ára van.
A 24.hu cikkét a képre kattintva találod. 

24.jpgFotó: Stringer / Anadolu Agency/ AFP

 1981. január 22-én jelent meg a Rolling Stone címlapján Leibovitz legendás képe - (vintag.es)

John Lennon halálának reggelén - 1980. december 8-án - készült ez az "utolsó profi fotó" Lennonról (Ez csak bizonyos szempontból igaz, ugyanis egy másik fotóriporter később még lefényképezte Lennont, amint a háza előtt autogramot ad Mark Chapman-nek, későbbi gyilkosának). Annie Leibovitz iikonikus képén a szőnyegpadlón ruhában fekvő Yoko Onót öleli át a meztelen Lennon. Ez volt az utolsó közös képük, pár órával később John Lennont agyonlőtték. A kép 1981. januárjában a Rolling Stone címlapjára került. 
A fotósorozatért kattints a képre!

john-yoko-rolling-stone-cover.jpgFotó: Annie Lebovitz képe a Rolling Stone magazin 1981. január 22-i számának címlapján

A várandós Marilyn Monroe mesés tengerparti képei (kivultagasabb.blog.hu)

Minden idők egyik legnagyobb szexikonja volt az amerikai színésznő (erről tavasszal a Mai Manó Házban is megbizonyosodhatsz) és miként az a legendás fotós és barát, Sam Shaw képeiből kiderül, nem véletlenül. Ezeken az 1957 júliusában a New York-i Amagansett Beachen készült képeken például a színésznő várandós volt. Sajnos az öröm nem tartott sokáig, hiszen egy hónappal később elveszítette a magzatot.
Sam Shaw képeit a fotóra kattintva találod.

monroe.jpgFotó: Sam Shaw: Marilyn Monroe, 1957. július


Hamarosan újra jelentkezünk, addig is nézz körül a korábbi posztjaink között! Fotóbulvár rovatunkat ITT találod.