A Mai Manó Házban 2020. március 17-én nyitottuk volna meg Douglas Kirkland fotókiállítását, melynek kurátorai Marta Cannoni, Livia Corbò és Baki Péter voltak. A kiállítással elkészültünk, ám a látogatóink és saját magunk egészségének védelme érdekében már a megnyitót sem tudtuk megtartani. Mivel a Mai Manó Ház jelenleg határozatlan ideig zárva tart, ezért most itt a blogunkon mutatjuk be a kiállításon is szereplő egyik sorozatot.
Az 1934. augusztus 16-án Torontóban született Douglas Kirkland a riportfotó aranykorában kezdett el dolgozni a Look magazinnál, majd az 1960-as és ’70-es években a Life-nál. Emellett fotózott a The Sunday Times Magazine, a The New York Times Magazine és a Town & Country Magazine lapoknak is. Kirkland karrierjének kezdete óta több mint kétezer megbízásnak tett eleget, Marilyn Monroe-tól Angelina Jolie-ig hatszáznál is több hírességről készített fényképet. Százötvennél is több film forgatásán fotózott, olyanokén, mint A muzsika hangja (1964), a 2001: Űrodüsszeia (1968), a Butch Cassidy és a Sundance kölyök (1969), a Távol Afrikától (1985), a Titanic (1997), a Moulin Rouge (2000), az Ausztrália (2007), vagy A nagy Gatsby (2011).
Kirkland 1962-ben, Chanel divatbemutatóinak előkészületei alatt Ritz-beli lakosztályán és egy hétvégi versailles-i kiruccanás alkalmával összesen 21 napot töltött el az ikonikus alkotóval és készített róla egy hatvan képből álló sorozatot. A fotográfus meg akarta örökíteni minden idők leghíresebb divattervezőjének mindennapi életét, és sikerült olyan képeket készítenie, amelyek a Mademoiselle egy új arcát mutatták meg.
Judith Thurman így írt erről a Coco Chanel Three Weeks című könyv előszavában:
„Az ártatlanság és a tapasztalat különös párosát alkotják. A fiú huszonhét éves, de úgy néz ki, mint egy gyerek (egy jóképű gyerek), aki most húzott életében először öltönyt. A nő hetvenkilenc éves, de úgy viseli a ráncait, akár saját tervezésű Chanel kosztümjeit: rendíthetetlen eleganciával… Amikor az ifjú fotográfus élete második külföldi útján találkozott a tiszteletet parancsoló dámával – aki először semmibe vette őt –, még nem tudhatta, hogy karrierje legalább olyan hosszú lesz (hat évtized, és még tart), mint Chanelé…Chanel hetyke, barokkos jellem volt (…) géniusza az egyszerűségben rejlett, és az egyszerűséghez bíznia kellett az ösztöneiben. Ugyanezt látta Douglas Kirklandben is, és megbízott benne. Kirkland a szívéből fényképezett.”
(forrás: maimano.hu; photoop.it)
Variácók rovatunkban korábban már láthattatok képeket Coco Chanelről, ezt a posztunkat ITT találod.