Richard Avedon: Portrék

2012. július 13. Mai Manó Ház

Truman Capote így írt 1959-ben az Observations című könyv előszavában Avedonról: „Már tizenéves korában volt egy boxgépe és ennek segítségével nagyon komolyan készült jövendő élethivatására. Szobájának falait a padlótól a mennyezetig újságokból kivágott Munkácsi és Man Ray képekkel tapétázta be. Avedon minden vonakodás nélkül beismeri, hogy ebben az időben egy félresikerült valaki volt. Mikor megbukott a záróvizsgán, apja – tapasztalt ember – azt tanácsolta: „No, most menj és soroztasd be magad az analfabéták közé!” Anélkül, hogy az ellenkezett volna, függetlensége érdekében jelentkezett a kereskedelmi tengerészethez. Itt kapta első fényképészeti kiképzését. Később, a háború után New Yorkban egy szociális kutatási iskolát látogatott, ahol egy kísérleti fényképezési tanfolyamon Alexey Brodovitch, akkoriban a „Harper’s Bazaar” művészeti vezetője tanított. Ez az együttműködés méltó volt tanítóhoz és tanítványhoz. 1945-ben Brodovitchnak sikerült különböző szerkesztőségekkel való kapcsolatai segítségével kiváló képességű tanítványát pályáján elindítani.” 

Azt pedig ma már mindannyian tudjuk, hogy Avedon munkái nélkül lehetetlen lenne a nemzetközi fotótörténetet lejegyezni, hiszen ikonikus képei, divatfotói, portréi ma az egyetemes fotóművészet szerves részét képezik. Mai válogatásunkban az egyik legtermékenyebb időszakában készült portréfotóiból válogattunk.

001.jpg
Fotó: 
Richard Avedon: Charles Chaplin leaving America, New York, September 13, 1952. © The Richard Avedon Foundation.

Andy Warhol műterme új inspirációként érkezett a fiatal fotográfus számára. Túllépett a divatfotózáson. Portréinak egy részét a kor legjelentősebb figuráiról – színészekről, zenészekről, politikusokról - készítette, mint Bob Dylan, Marilyn Monroe, The Beatles, Ezra Pound, Susan Sontag, Eisenhower. Jellemző munkáira a sokszor fehéren hagyott háttér, a fekete-fehér ábrázolás és az élethűnél nagyobb méretben kinyomtatott, plakátszerű képek a kiállításokon. Marilyn Monroe-ról készült képe (1957, New York) szokatlan, új felfogásban elkapott pillanat. A színésznő nem néz szembe a kamerával, tekintete merevsége ellenére sokatmondó, a következő pillanatban mozdulni kész. Az erősen kihúzott felső szemvonal, a határozott kontúrú, félig nyitva hagyott száj és a domborodó felsőtest hangsúlyozása egyben azokat a jegyeket erősíti fel, amiért a művésznő kora szexszimbólumává vált. (forrás: kikotoonline.hu)


002.jpg

Fotó: Richard Avedon: Bob Dylan, musician, New York, 1965. © The Richard Avedon Foundation.


003.jpg
Fotó: Richard Avedon: Alfred Hitchcock, film director, New York, 1956. © The Richard Avedon Foundation.


004.jpg
Fotó: Richard Avedon: William Burroughs, writer, New York, July 9, 1975. © The Richard Avedon Foundation.


005.jpg
Fotó: Richard Avedon: Dwight David Eisenhower, President of the United States, Palm Springs, California, January 31, 1964. © The Richard Avedon Foundation.


006.jpg
Fotó: Richard Avedon: Malcolm X, black nationalist leader, New York, March 27, 1963. © The Richard Avedon Foundation.


007.jpg
Fotó: Richard Avedon: Paul Simon and Art Garfunkel, singers, New York, March 1, 1967. © The Richard Avedon Foundation.


008.jpg
Fotó: Richard Avedon: Gabriel García Márquez, writer, New York, January 7, 1976. © The Richard Avedon Foundation.


009.jpg
Fotó: Richard Avedon: Ronald Reagan, former Governor of California, Orlando, Florida (from the series The Family), March 4, 1976. © The Richard Avedon Foundation.


010.jpg
Fotó: Richard Avedon: Marylin Monroe, actor, New York, 1957. © The Richard Avedon Foundation.

 

 

 

(Forrás: everyday-i-show.livejournal.com)

Truman Capote előszavát teljes terjedelmében, melyet Avedon Observations című könyvéhez 1959-ben írt, egy nagyszerű videóval együtt ITT találjátok. 


 

 

 

                

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása