Valóságkódok – Kudász Gábor Arion

2013. június 26. Mai Manó Ház

A Folyamatos Jelen kiállítás és katalógussorozatunkban ma Kudász Gábor Arion az elveszített természeti tereket, az ember által átrajzolt tájakat a klasszikus képalkotás módszerét követve mutatja meg. Mintha tájképei valójában hatalmas csendéletek is lennének a lakott és a nyílt táj közötti mezsgyén, mindazzal a tárgyi világgal, ami az emberi jelenlét akár negatív következményeként is felfogható. Képei abszurditását maga a kép témája, másrészt pedig az ábrázolás módja is adja. A hídszerkezetek, a körforgalom, az építési terület, óriásplakátok és a szemét olyan organikusan épülnek a tájba, hogy az már szinte fáj, a szépség és a természetes fogalmának újragondolására is késztetve bennünket itt az ezredforduló után. - írja Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora és a katalógus szerkesztője. 

Screen Shot 2013-06-10 at 4.37.51 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból

"A Szemétunió az utópia dokumentuma. Nem jövőkép, hanem az elmúlt korok utópisztikus elképzeléseire alapozott romhalmaz, egy eltorzult jelen látképe. A belakott és megművelt tér különválasztása a Természettől korszerűtlen és immorális. A lakott területek semmiben sem különböznek az érintetlen tájtól, mert a kettőt egykor szétválasztó határvonalak mára elmosódtak. A városiasodást kísérő hatások ugyanolyan erősen – ha nem erősebben - jelentkeznek a nyílt tájban, mint a gondosan szinten tartott belvárosokban. A befektetések és fejlesztések minden teret felemésztve a legtávolabbi perifériákra is kihatnak. A tér inflálódása a város terjeszkedésének frontvonalán a legláthatóbb, ott ahol a települések összeérnek. Miközben zajlik mértéktelen pocsékolása, a szabad tér lehetne a városi létezés végső erőforrása. A tér természeti kincs. Egy darabig az ember képére formálódott a világ, de a hulladék felhalmozással a szeméttelepek hamarosan egymásba érnek. Valahogy ez utóbbiak lettek a "tiszta forrás", a kiindulópont. A szemétdomb esztétikuma jelen van az ingatlan beruházások térszervezésétől kezdve, a kertvárosok stílus kavalkádján át a temetők dekorációjáig mindenütt. Ez a hulladék kultúrába való beemelésének kikerülhetetlen velejárója. A konstruált tájkép közös mintázatait és strukturális hasonlóságait keresem a homogén felületű szeméttelepekkel. A hulladékhegyeket érintetlen természetként figyelem meg, míg minden egyebet megfordítva: szemétként. Végül egy rekultivált meddőhányó idézheti meg legpontosabban a természetes állapotot. Természet már nem létezik, így a természetbe való kivonulás, a vele való harmónia megteremtése sem lehetséges. A reményteli utópiák ideje elmúlt." (Kudász Gábor Arion) 

Screen Shot 2013-06-10 at 4.39.03 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból

Screen Shot 2013-06-10 at 4.39.15 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból 

Screen Shot 2013-06-10 at 4.38.13 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból 

Screen Shot 2013-06-10 at 4.37.27 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból 

Screen Shot 2013-06-10 at 4.39.24 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból 

Screen Shot 2013-06-10 at 4.39.35 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból 

Screen Shot 2013-06-10 at 4.37.12 PM.jpgFotó: Kudász Gábor Arion: Részlet a Szemétunió című sorozatból 

A Folyamatos Jelen című kiállításunk - ahol az V., VI., VII. kötet alkotóinak munkáit mutatjuk be, a korábbi kötetekben megjelent fotográfusok képeit pedig vetítjük - egészen szeptember 22-ig látogatható a Mai Manó Házban. 

Kudász Gábor Arion weboldalát ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása