Bertha Benz 1849. május 3-án született Pforzheimben, sokszor az automobil anyjaként is szoktak hivatkozni rá. Bertha és Karl 1872. július 20-án házasodtak össze, összesen öt gyermekük született: Eugen (1873), Richard (1874), Clara (1877), Thilde (1882) és Ellen ((1890). Amellett, hogy egész életében hűséges társa volt férjének, Karl Benznek, pénzügyileg is támogatta, 1871-ben kivásárolta August Ritter üzletrészét a Maschinenbau Werkstättból, és jelentős összeggel járult hozzá az első – szabadalmaztatott – automobil kifejlesztéséhez.
Bertha legnagyobb húzása az volt, mikor fiaival ellopta Karl kocsiját. Akkoriban a feltaláló éppen felhagyott a kísérletezéssel, a sok kudarc után úgy döntött, hátat fordít az autó koncepciójának és inkább a stabilmotorokra koncentrál. 1888-ban, hogy bebizonyítsa az automobil létjogosultságát, Bertha – Eugen és Richard társaságában – hajnalban kitolta a kocsit a garázsból, és útnak indultak Pforzheimbe a nagyihoz. Útközben számtalan problémájuk adódott, kezdve a benzinhiánytól (petróleum-éter) a fékek kopásán át egészen az ékszíjszakadásig. Útközben feltalálta a cserélhető fékbetétet, hajtűjével kipucolta az eltömődött karburátor fúvókat, harisnyájával pedig szigetelte a vezetékeket. Hajnalban indultak és késő este értek oda, férjét telegram segítségével tájékoztatta.
A manapság ismert történet szerint Karl felesége, az elkötelezett Bertha úgy gondolta, hogy a "ló nélküli kocsit" épp úgy kellene Németországban is népszerűsíteni, mint Franciaországban: használhatóságát a gyakorlatban is bizonyítva. Más verziók szerint azonban egyszerűen csak hajtotta a kíváncsiság, s azt mondta a fiainak: "Ha már úgyis itt van apátoknak a találmánya, próbáljuk ki!" Történt, ami történt 1888. augusztusában, a lényeg, hogy egy éjjel elkötötték a találmányt a garázsból. Egy darabon csak tolták, nehogy a családfő felébredjen, majd beröffentették a motort és útnak eredtek Heidelberg irányába, a körülbelül száz kilométerre lakó anyai nagymamához. Úgy vonult be ez az utazás a történelembe, mint a világ első autós kirándulása, amelyet ráadásul egy nő vitt véghez − vagy legalábbis ő volt a csapatkapitány. Az igazság ugyanis az, hogy akármilyen elkötelezett is volt Bertha, már korabeli források is leírták, hogy a kormányt az akkor 15 éves Eugen kezelte, édesanyja csupán mellette ült. A fiatalabb Benz, a 13 éves Richard egy kissé kényelmetlen ülésben, szemközt utazott. Nem kis feltűnést keltett a család, az útba eső településeken bizony rendesen megbámulták őket − amikor pedig szükség volt rá, a segítségükre siettek. Nem ment ugyanis minden simán.
Utazása remek hírverésnek bizonyult, és a jármű számtalan konstrukciós hibájára is fény derült, beleértve a sebességváltó szükségességét is. Bertha Benz 95 éves korában, 1944. május 5-én hunyt el. Pár nappal halála előtt a Karlsruhei Egyetem tiszteletbeli szenátorává avatta.
2008-ban a Bertha Benz által bejárt utat a Világörökség részévé nyilvánították, a 194 kilométeres szakaszon táblák mutatják, merre haladt egykoron a céltudatos feleség és fiai.
(forrás: jarmunaplo.hu; autonavigator.hu; vintag.es)
Egy 110 évvel ezelőtt készült fényképen Szeged legelső autóját láthatod, a különleges fotó-dokumentumokat bemutató bejegyzést ITT találod.