Taccsvonalon – Gaál Zoltán megrázó sorozata az otthontalanokról

2024. október 12. Mai Manó Ház

nappali_melegedo_danko_utca_2.jpgGaál Zoltán számos, hajléktalanokat ellátó központi intézményben, hajléktalanszállókon, átmeneti szállásokon és nappali melegedőkben megfordult, miközben rendre felkereste a hajléktalanok intézményi rendszeren kívüli szálláshelyeit, valamint aluljárókat és a legkülönfélébb élettereket is. A Kolta Galériában látható kiállítás mintegy nyolcvan darabot számláló fotográfiája a műtermi eszközökkel készült portrésorozatok mellett Gaál dokumentarista módszerekkel rögzített felvételeit foglalja magában; felhívva a figyelmet hajléktalan embertársaink sorsára, akiknek a számát hozzávetőleg 30 ezerre becsülik a mai Magyarországon. Közülük pedig a legjobb esetben is mindössze 5 százalék tér vissza a munka világába. A Taccsvonalon képanyaga mindeközben arra is emlékeztet bennünket, hogy az otthontalanok jelenlegi társadalma teljesen eltér a tíz-húsz évvel ezelőtti hajléktalanságtól. Sokan akár egyek lehetnének közülünk.

„Mintegy két hónapig dolgoztam nagy intenzitással, közben pedig úgy éreztem, hogy élek. Persze nem voltam elfoglaltabb, mint amikor fotóriporterként éltem az életem. A fényképezés megkezdésekor is tudtam, hogy képeimmel a legjobb esetben is csak a hajléktalanságról szóló fontos felhívást tudok elérni.”

„Lehetőségeimet számba véve más utat választottam. Engedélyeket kértem. Felülről közelítettem. Vakustúdiót vittem magammal. Meg akartam élni az élményt, hogy találkozzak hajléktalanná vált emberekkel, akik megértik szándékom, vállalják a felvételt névvel, hogy egyet akarunk annak a századmásodpercnek az erejéig. Vajon sikerül-e fényképészként álarcuk mögé pillantani? Ezeknek az embereknek pedig pont az az egyik fő bajuk, hogy nincs kapcsolatuk a külvilággal.”

 

nappali_melegedo_danko_utca_1.jpgFotó: © Gaál Zoltán: Nappali melegedő, Dankó utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból 

nappali_melegedo_danko_utca_2.jpgFotó: © Gaál Zoltán: Nappali melegedő, Dankó utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból 

ma_ltai_szeretetszolga_lat_miklo_s_utca_2.jpgFotó: © Gaál Zoltán: Máltai Szeretetszolgálat, Miklós utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból 

ma_ltai_szeretetszolga_lat_miklo_s_utca_3.jpgFotó: © Gaál Zoltán: Máltai Szeretetszolgálat, Miklós utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból 

rikasi_sa_ndorne_u_vegcsiszolo_59e_nagy_csaba_58e_a_cs_kova_szna.jpgFotó: © Gaál Zoltán: Rikasi Sándorné üvegcsiszoló (59); Nagy Csaba (58) ács, Kovászna
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból 

fu_to_tt_utck.jpgFotó: © Gaál Zoltán: Fűtött utca Hajléktalanok Központja Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

 

A Taccsvonalon című anyag további képeiből ezen a linken látható egy válogatás.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása