Más férfiak is fényképeztek hajótöréseket, de sehol a világon nem hoztak létre ennyire komoly, egységes családi fotógyűjteményt - írta John Fowles Shipwrecks című könyvében John Gibsonról, aki tengerészből lett hivatásos fotográfus 1860-ban. A Gibson család attól kezdve 125 éven keresztül küzdött a zátonyokkal, hullámokkal és a parti fövennyel, hogy megörökítse a hajótörések és drámai mentések kísérteties jeleneteit, a rakományok megmentését és a délnyugat-angliai veszélyes parti vizek áldozatainak temetését. John fiai, Herbert és Alexander 1865-ben kapcsolódtak be a munkába, tehetségükkel meghatározva a Gibson-archívumot és annak rendkívül magas színvonalát. Az első hajótörést 1869-ben fotózták, amikor a távírókábelt a szárazföldről a Scilly-szigetekre vezették. Abban az időben, amikor egy hétig is eltartott, amíg egy üzenet a szigetekről a szárazföldre eljutott, a távirat átalakította a hírek terjedésének sebességét.

A kapitányt és a legénységet kimentették.
© Royal Museums Greenwich
A fotóriporteri szakma kezdeteinek úttörője, John lett a szigetek helyi tudósítója és Alexander a távírász, és aligha meglepő, hogy akkoriban a hajótörések nagy szenzációt keltettek. Úttörők voltak abban a korban, amikor a fényképezés még főleg a műtermi portrékészítést jelentette. Ez a munka nemcsak abból állt, hogy a fényképezőgépet egyszerűen a témára irányítsák és kattintsanak, hanem veszélyes és nagymértékben fizikai munka volt. Amikor például 1876-ban a Schiller nevű 3500 tonnás német gőzhajó hajótörést szenvedett és több mint 300 ember meghalt, a két testvér napokig egyfolytában dolgozott. Herbert újságriportokat készített, amelyeket Alexander a világ különböző részeire szétküldött, amíg a kimerültségtől össze nem esett. Gyakran a legnehezebb körülmények között dolgoztak, a legtöbb ember számára ma már elképzelhetetlen, hogy Gibsonék nagyméretű és törékeny felszereléssel sziklaszirteket és homokdűnéket másztak meg és nemcsak a fényképezőgépet, hanem a törékeny üveglemezeket és a hordozható sötétkamrát néha kézi kocsival, néha pedig csónakkal cipelték. Az már magában is elképesztő, hogy Gibsonék ezt sikeresen véghezvitték, de az már szinte a csodával határos, hogy a 19. és a 20. századi hajótörések néhány leglenyűgözőbb és legmegindítóbb képeit ők készíthették.

A legénység 18 tagja meghalt, 19 embert sikerült kimenteni.
© Royal Museums Greenwich

© Royal Museums Greenwich

© Royal Museums Greenwich

© Royal Museums Greenwich

© Royal Museums Greenwich




(forrás: artblart.com)
Az 1885 októberében történt montparnasse-i vasúti szerencsétlenségről készült képeket ITT, az utóbbi évek egyik legnagyobb hajókatasztrófájának, a Concordia elsüllyedéséről készült fotót - melyet az év legjobb sajtóképei közé is beválogattak - ITT találod.