François Kollar/Frantisek Kollar/Kollár Ferenc magyar származású világhírű fotóművész a mai Szlovákia területére eső Szencen született 1904. október 8-án és 20 évesen költözött Párizsba. 1920-ban egy Erneman 10x15 cm-es géppel fényképezte első képeit. Két évig a Renault-gyárban dolgozott mint esztergályos, majd a Draeger-testvérek műtermében volt stúdióvezető, itt tanult meg mindent, ami az új fotóművészeti felfogáshoz tartozott. 1930-től a Lecram fotóügynökség, innentől kezdve nagy és nagyon ismert cégek, márkanevek, luxuscikkek reklámfotóinak elkészítésével bízták meg (Dunhill, Chandon). Divatházak számára, a korabeli „sztárvilág” (pl. Edith Piaf) megrendeléseire dolgozott. A Horizons de France kiadó különleges feladattal bízta meg: 2000 képből álló sorozatban kellett feldolgoznia „A francia munka, francia munkás” témát.
François Kollar a látás, a kép elkötelezett “munkása”. A manökenek testtartása, a finom tárgyakkal kiegészített és harmonikussá tett hátterek bizonyítják: a szerző soha nem túloz vagy csal. Mértéktartó hozzáállása tükröződik a kor ismert személyiségeiről készült portréin is. Kollar képei mégsem mozdulatlanul esztétizálók. Montázsai, nyomatai, szolarizációs eljárással készült művei igényes, valóban haladó művészi kutatómunka eredményei. 1951-ben nagyszabású riportsorozatot készített a nyugat-afrikai francia területekről, majd a 60-as években az ipari miliőről, a munkásokról készített további jelentős sorozatokat. Kollar 1979. július 3-án a francia Val-de-Marne megyében található Créteil-ben hunyt el.
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-Viollet
François Kollar hagyatékát a művész gyermekei, Jean-Michel, Marie-Françoise és Jean-Bernard adományozták a francia államnak, 1987 június 5-én. Az 1927 és 1965 között készült, közel 32 000 negatívot és 3 000 papírnagyítást tartalmazó Kollar hagyatékot a francia Patrimoine Photographique őrzi és terjeszti. Képeinek sikerét és ismertségét mutatja ma is, hogy a legkeresettebbek közé tartozik az ő Eiffel-toronyról készült fotója az internetes megrendelések között.
„Kortársai kutatásaiból kiinduló, változatossá kiteljesedő művészetének köszönhetően nyerte el Kollar művészi státuszát, így hozott létre valóban egy életművet. Egy plasztikusan erős, egyedi életművet, amely a modernizmus és az azt követő irányzatok – a szubjektív művészethez, az érzelmekhez, a pittoreszkhez való visszatérés - csomópontjában helyezkedik el. Ez az irányzat, amelynek első nyomai már Brassaï és André Kertész művein is felfedezhetők, a második világháború után kerül azután a fotográfia előterébe. Kollar legszebb fotóin a modernizmus és a szubjektivizmus kiegyensúlyozott harmóniája teljesedik ki, majdnem pontosan félúton a Bauhaus típusú absztrakció és a populista fotográfia érzékenysége között. Fotóin az érzelem egy különös változatban jelenik meg, amely a szigorú plasztikussággal megkomponált képeken soha nem válik, nem válhat negédessé. Képein a forma és a jelentés egyedi összefonódása által érthetjük meg igazán: nincs esztétika etika nélkül.” (Részlet Dominique Baqué a Humanista fotográfia című írásából.)
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: Vasúti árúrakodó, Arles, 1933
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: Bányászlámpa tisztítók, Lens, 1931
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: A kikötőben. Takarítás a hajón, Saint-Nazaire à Penhoët, 1931
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: Szerelők az Alsthom gyárban, Kembs, Société Alsthom/Belfort, 1931-1934
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: Renault-gyár, Billancourt (Hauts-de-Seine), 1931-1934
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: Bányásznő, Lens, Pas-de-Calais. Mining company of Lens, 1931-1934
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: Bányász, Lens, Pas-de-Calais. Mining company of Lens, 1931-1934
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: A Breton-i szardínia konzervgyár női halásza, 1931
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-ViolletFotó: François Kollar: Szüretelés, Burgundy Morey-Saint-Denis (Côte- d’Or), 1931
© François Kollar / Bibliothèque Forney / Roger-Viollet
(forrás: archiv.maimano.hu; artblart.com)
François Kollar további fotóiból ITT, a fotótörténet híres - gyerekmunkásokat ábrázoló - sorozatát pedig ITT találod.