Különleges világok Aydın Büyüktaş manipulált drónfotóin

2017. március 31. Mai Manó Ház

A fotómanipuláció egyidős a fotográfiával. Számtalan célból manipuláltak már fényképeket. Olykor a valóság megszépítése a motiváció, máskor „nem oda illő” elemeket távolítanak el a képről. Gyakran megesik azonban az is, hogy a fotómanipuláció válik a legfőbb művészi kifejező eszközzé. Aydın Büyüktaş esetében is erről van szó: képeiről egyből látszik, hogy digitális manipulációval készültek, az eredmény pedig lenyűgöző. Olyan világba kísérnek el minket ezek a fotók, ahol a tér és idő teljesen összefolyik, megfoghatatlanná válik.

Aydın Büyüktaş 1972-ben született Törökország fővárosában, Ankarában. Gyermekkorában és a tinédzser évek alatt rengeteg sci-fi könyvet olvasott, Isaac Asimov és H.G.Wells műveit kívülről ismerte, gyakran lapozgatta a tudományos magazinokat. Olvasás után sokáig nézegette a könyvek futurisztikus borítóit, és képzeletben elutazott ezekbe a világokba. Állandóan a féreglyukak, párhuzamos univerzumok, a tér és az idő elhajlása valamint a fekete lyukak motoszkáltak a gondolataiban. Később az egyetemen turizmust tanult, de hamar rájött, hogy nem ez az ő útja. Az álmait akarta valóra váltani – szó szerint.
Ezért költözött Isztambulba a 2000-es évek elején, ahol kitanulta a vizuális effektek és 3D-s animációk készítésének tudományát. Olyan világokat alkothatott így, amelyek a fejében éltek. Filmeken, reklámokon dolgozott. Színvonalas munkáinak hamar híre ment, nemzetközi hírnévre tett szert a szakmában. A fotózás is érdekelte, 2012-ben beiratkozott a Mimar Sinan Szépművészeti Egyetem fotóművészet szakára. Tanulmányai során szedte fel magára azt a tudást, melynek segítségével gondolatait fényképes formában is meg tudta jeleníteni. Egyik legújabb projektje a Flatland (Síkföld), melyet Edwin Abbott „Síkföld” című, tudományos-fantasztikus regénye ihletett. Az 1884-ben íródott mű főszereplője egy kétdimenziós négyzet, amely egy gömbnek köszönhetően ismeri meg először a háromdimenziós világot. Büyüktaşt lebilincselte a dimenziók közötti ugrás lehetősége.
Olyan képeket készített tehát ehhez a sorozathoz, amelyek kiragadnak minket a jól ismert világunkból, és új dimenziók felé kísérnek. Az egyedi látvány engem is magával ragadott, szerettem volna többet is megtudni a képekről. Felkerestem tehát, és nagy örömömre készséggel válaszolt a kérdéseimre. 

american_football_field_copy.jpgFotó: Aydın Büyüktaş: Football Field, Részlet a Síkföld című sorozatból © Aydın Büyüktaş

Hol készült ez a sorozat, hogyan találtad ezeket a helyszíneket?
Az Egyesült Államokban készítettem a fotókat, a Google Earth segítségével bukkantam rá olyan helyekre Arizona, Texas, Kalifornia és Új-Mexikó államban, amelyeket alkalmasnak ítéltem a projekthez. A tervezés két hónapot vett igénybe, a munka pedig bő egy hónapig tartott.

Megtudhatunk valamit a fotók készítéséről is, vagy ez féltve őrzött titok?
Drónokat használok. A végleges fotó körülbelül 18-20 hasznos képből áll össze. A kollázs összeállítása napokat vesz igénybe, a sorozat összes képe mintegy két hónap alatt készült el. Egyébként közel 50 helyen fotóztam, 35 kollázst készítettem, a sorozathoz végül 19-et választottam ki.

Melyik a kedvenc képed a sorozatból?
A „Cemetery (Devil Red)” (Temető – Ördögvörös) című kép. Teljesen véletlenül haladt arra egy tűzpiros autó. Nekem is ilyen kocsim van, a használati útmutatójában az „ördögvörös” szerepel színmeghatározásként. Az autó mögött egy női motoros látható, ő is a véletlennek köszönhetően került a képre. 

cemetery_copy.jpgFotó: Aydın Büyüktaş: Cemetery, Részlet a Síkföld című sorozatból © Aydın Büyüktaş

Miért az Egyesült Államokban készítetted a sorozatot?
A sorozatot még Törökországban kezdtem el, de fél éven keresztül bajlódtam az engedélyekkel, eredmények nélkül. Ezért mentem inkább Amerikába. Mindkét ország nagyon emlékeztet engem az Abbots „Síkföld” című könyvében leírt világra.

Folytatod még a sorozatot, vagy már más terveid vannak?
Szeretnék még egy hasonló projektet, amelyet „Síkföld – Csodaország” névre keresztelek majd el. Olyan helyekről készítenék fotókat, ahol nem kaptam meg a repülési engedélyt, úgyhogy egy alternatív megoldást találtam ki. A jövőben sokat szeretnék a videó és a fotó ötvözésével foglalkozni. A negyedik dimenziót szeretném bemutatni az embereknek olyan könyvek és cikkek alapján, mint amilyen a Síkföld.

Fiatal korodban sokszor ábrándoztál az univerzum csodáiról és titkairól. Mi érdekel manapság? Optimista vagy az emberiség jövőjével kapcsolatban?
A mai napig nagyon érdekelnek a tudományos kérdések. A feljavított valóság (AR), a virtuális valóság (VR) és a többi izgalmas terület csak most kezdi átalakítani az életünket. Ezt a hatást is szeretném majd érzékeltetni későbbi sorozataimban. Optimista alkat vagyok, szerintem az emberek megtalálják majd a módját, hogy a technológia elképesztő fejlődését kordában tudják tartani. Akárhogy is lesz, a Föld és rajta az élet meg fog maradni, akár emberekkel, akár emberek nélkül.

A képre kattintva a Síkföld című sorozat további fotóit találod. 

(forrás: Az interjút Kocsány Kornél készítette, www.aydinbuyuktas.com)

A világ leghíresebb tájfotóját ITT, Dobos Sándor, a "pályakezdő alkotó" mediterrán tájakon készült különleges panorámafotóit pedig ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása