A Budapesten született Eagle, Arnold (1909 -1992) fotográfus, operatőr, tanár. 15 évesen emigrált New Yorkba. Brooklynban egy alkalmi munka révén került kapcsolatba a fényképezéssel, amikor valamilyen célra fotókat kellett felkutatnia. 1932-től a New York Film and Photo League tagja (dokumentumfotózással és filmhíradó-készítéssel foglalkozó szervezet). Szociofotókat készített, amelyek a város átalakulását és a benne élők társadalmi helyzetét rögzítették. Például haszid zsidókat fényképezett Brownsville-ben és Brooklynban. Ezt a munkát folytatta a Sabbath Studies című sorozatában, amelyben megkísérelte megragadni a Lower East Side haszidjainak szokásait, szertartásait, azt az életformát, amiről úgy gondolta, rögzíteni kell, mielőtt beolvad a modern nagyváros életébe. Ezek a képei halála után, az At Home Only With God című kötetben jelentek meg.
1935-től a WPA (Works Project Administration) megbízásából fényképezte a New York-i szegénynegyedek életét, a 2. Avenue, és ismét a Lower East Side vidékén fényképezett. Szabadúszóként a Saturday Evening Post részére fotografált. Standfotósként és operatőrként Louisianaba került, ahol Robert J. Flaherty dokumentumfilm-rendezővel dolgoztak együtt a Louisiana story című filmben. Itt találkozott Hans Richterrel, a német származású dadaistával és filmessel, akivel életre szóló barátságot kötött. Ezt követően számos filmen dolgoztak együtt, többek között ő volt az operatőre olyan klasszikus avantgard filmeknek, mint a Dreams That Money Can Buy (1944-1947), aminek képsorait Marcel Duschamp, Man Ray, Alexander Calder, Ferdinand Leger és Max Ernst gondolták ki.
Nevéhez kötődik a Chess sonata in eight episodes for color film, (1954-1957), melyet Man Ray, Marcel Duchamp, Jean Arp stb. készítették Eagle operatőrködésével, vagy a Chesscetera (Passionate Pastime), (1956-1957), a Dadascope, (1956-1961), továbbá 1970-1971-ben egy Kasimir Malevics 1927-es forgatókönyvén alapuló animációs film is. 1955-től a New School for Social Research in Manhattan filmes tanára. Az ötvenes évek elején részt vett a Pittsburgh városa által kezdeményezett fotós programban, amelynek során a város átalakulását, társadalmi és kulturális életét örökítették meg többen (pl. Elliott Erwitt, Stefan Loránt is). 1952-ig több mint 18000 képet készítettek a városépítészetről, az iparról, egészségügyről, munkáról, oktatásról és kultúráról (a program az évtized végéig folytatódott). Ezen képei megtalálhatóak a Pittsburgh Photographic Library gyűjteményében. (Kincses Károly)
(forrás: icp.org; artblart.com)
A Fotográfusok Made in Hungary sorozatunk korábbi részeit itt találod:
Aigner László/Lucien Aigner (1901-1999)
Almásy Pál/Paul Almásy (1906-2003)
Albók János/John Albok (1894-1980)
Berkó Ferenc/Ferenc Berko (1916-2000)