Már történetének első évtizedeiben kialakult a fotóval kapcsolatban az igény, hogy jelentős eseményekről tudósítson, hiteles dokumentumot nyújtson. Eddig évezredeken át a képzőművészet látta el ezt a funkciót, de a domborműfaragás, a mozaikrakás, a festészet vagy a grafika időigényes technikáival csak az események megtörténte után készülhetett el a tudósítás. Kezdetben így volt ez a fotográfiában is, az eseményeket egyidejűen tükröző rögzítésről nem beszélhetünk. Az 1840-es, 50-es, 60-as évekből is ismerünk már képileg jól megoldott képeket árvizekről, tűzvészekről, fontos politikai, társadalmi és kulturális eseményekről, építkezésekről és protokollról. Ezek a felvételek azonban a kezdetleges fotótechnika, a negatív alacsony érzékenysége, az objektívek kis fényereje, az egyszerű zárak, a nagy képméretek miatt - ritka kivételektől eltekintve - nem rögzíthették az események mozgalmasságát, csak statikus állapotot rögzíthettek. Egészen ritka kivétel az esemény pillanatnyiságát, feszültségét megragadó riportkép, mint például William England (? -1896) felvétele a Niagara folyó fölött egyensúlyozó kötéltáncosról.
Fotó: William England: The Great Blondin (Jean Francois Gravelot) crossing the Niagara gorge in 1859.
Hasonló volt a helyzet a haditudósításnál is, a fotográfusok a harci események helyett többnyire csak a pusztítás végeredményét dokumentálták, a táborokat és környezetüket mutatták be, illetve megrendezett jelenetekkel imitálták a katonaélet hétköznapjait. Az eredmény nemegyszer igen illúziókeltően mozgalmas volt, mint ahogy arról a haditudósítás korai úttörőjének, az erdélyi származású Szathmáry Pap Károlynak (1812-1887) a krími háborúban készült képeiből összeállított, s az 1855-ös párizsi világkiállításon bemutatott, azóta sajnos megsemmisült albumáról egy szemtanútól származó írásos beszámoló tanúskodik. Hozzá hasonlóan a mozgalmasság látszatát keltik kortársának, Roger Fenton-nak beállított hadi zsánerjelenetei a krími háborúból, vagy Matthew Brady-nek (1823-1896) és munkatársainak, az általa szerződtetett 19 fotográfus-tudósítók munkái 1861-64-ből az amerikai polgárháború különböző helyszíneiről.
Fotó: Szathmári Pap Károly: Krími háború, 1853.
Fotó: Roger Fenton: Lieutenant-General Sir John Campbell & group of officers.1855.
Fotó: Roger Fenton, The valley of the shadow of death. Dirt road in ravine scattered with cannonballs. 1855.
Fotó: Mathew Brady: Battery in action at Fredericksburg, VA, 1861-64.
Fotó: Mathew Brady: A company of the 6th Maine Infantry on parade after the battle of Fredericksburg, 1861-64.
Tőry Klára: A fényképezés nagy alkotói. Átdolgozott változat, Budapest, 2004.