Fotóművészeti Szabadegyetem 2013

2013. november 22. Mai Manó Ház

Újraindítottuk Fotóművészeti Szabadegyetem előadássorozatunkat, mely ebben a félévben rendkívüli módon aktuális, a Fotográfia felsőfokon - válogatás Howard Greenberg gyűjteményéből c. kiállításunkhoz kapcsolódva kerül meghirdetésre. Előadóink a fotótörténeti jelentőségű gyűjteményből kiindulva járnak körül fotóművészeti témákat. Az előadás egyben egy tárlatvezetés is. Az első előadás már lezajlott, a jövő héten lesz a következő, majd decemberben még egy utolsó előadásra is eljöhettek hozzánk a Mai Manó Házba.

fsze-b2-A4.jpg

2013. október 29. 18:30 Kincses Károly, fotómuzeológus, Magyar Fotográfusok Háza művészeti főmunkatársa Fotógyűjtés felsőfokon. Téma: mit honnan, hogyan és mennyiért?

2013. november 26. 18:30 Szilágyi Sándor, fotóművészeti író, független kurátor
Átminősítések
Ha egy fénykép valamely galéria vagy múzeum falára kerül, óhatatlanul műalkotásként tekintünk rá - még akkor is, ha az eredeti rendeltetése nem ez volt. Másfelől: a kifejezetten művészi céllal született fényképek elvileg ugyanazokkal a technikai és vizuális eszközökkel készülnek, mint a tudományos céllal készült fotók, a reklám-, divat- és sajtófotók, vagy akár az emlékképek. Vagy csak hasonló eszközökkel? Milyen kamera- és printingszintaktikai különbségek vannak a különféle fotóhasználatok között? Mik voltak, mik lehettek Howard Greenberg szempontjai a gyűjteménye összeállításakor? Szerencsés dolog-e falra akasztott képekkel prezentálni egy fotógyűjteményt? Az előadás a mostani kiállítás néhány képéhez kapcsolódva ezekre a kérdésekre keresi a választ.

2013. december 10. 18:30 Oltai Kata, kurátor, művészettörténész

A közvetlen agresszív
A Szabadegyetem előadásának témájául a Howard Greenberg gyűjtemény egy olyan vonalát szeretném kiemelni – azokból az alkotókból válogatva, akik kiállításra kerültek – , melyet maga a gyűjtő is fontosnak talált a kollekció egyik gerincfonalaként. Susan Sontag A fényképezésről c. könyvében a fotós szemlélet fejlődésének egyik sarokpontjaként citálja Robert Frank megjegyzését: "egyetlen dolgot kell tartalmazni a fényképnek: a pillanat emberi mivoltát". Az amerikai dokumentarista fotográfiai tradíció szenvtelen, személytelen eszményét a harmincas évektől már komolyan bombázta számos antropológiai terepmunkát végző 'amatőr' fotós, tudós vagy zsurnaliszta is. A karizmatikus Sid Grossmann köré gyűlt számos olyan, elsősorban baloldali érzelmű, első generációs amerikai fotós, akik máshogyan kezdték el bemutatni saját társadalmukat. Szubverzív, tabukat is megcélző témaválasztással, formai kísérletezéssel kommentálták a "Land of the Free" patrióta ideált. Ebben a vibráló, kritikus miliőben sok nő is, mint Berenice Abbott vagy Lisette Model, megtalálhatta számítását. A Photo League megágyazott a következő generációknak, akik előszeretettel vették górcső alá az amerikai társadalom rejtett oldalát. Ezt az érdeklődést, fotográfiai attitűdöt elemzem Robert Frank, Diane Arbus, Weegee, Leon Levinstein (és mások) képein keresztül.

A belépő, mellyel a kiállítást is megtekinthetik: 1800 Ft (felnőtt); 1000 (diák, nyugdíjas) 

További információ: vivien.boronyak@maimano.hu, +36 1 473 2667

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása