"A szépség hatásos, a legélesebb szerszám a ládában. Ha el tudod varázsolni a nézőket és esztétikai öröm átélésére tudod késztetni azzal a tájképpel, ahol az emberi jogokat folyamatosan megsértik, akkor nagyon problematikus helyzetbe tudod hozni őket – úgy érzik, hogy erkölcsileg kompromittálódtak, dühösek magukra és a fotósra azért, mert ilyen érzéseket váltott ki belőlük. Az öntudatra ébredés pillanata nagyon erőteljes dolog." - nyilatkozta Richard Mosse, ír fotográfus, aki a bejegyzésben látható, Infra című sorozatával 2014-ben elnyerte a Deutsche Börse Photography fődíját. Az 1980-ban született Mosse kísérteties tájképei a Kongói Demokratikus Köztársaság keleti részén készültek, amelyet szörnyű emberi tragédia sújtott és ahol 1998 óta a háború következtében 5,4 millió ember vesztette életét. A katonai felderítő film képei az infravörös fény láthatatlan tartományait rögzítik és az őserdei háborús övezetet zavarba ejtő pszichedelikus árnyalatokra színezik. (A film színes, de a zöld színtartományt teljes egészében a rózsaszín cseréli fel, ezzel felfedve a vegetációt és a fotoszintézis szabad szemmel nem látható folyamatát. Ilyen infravörös képeket a már beszüntetett Kodak Aerochrome filmekre lehetett exponálni. Ezeket a filmeket különböző álcázási technikák felderítésére használták, még az infraszemüvegek megjelenése előtti időkben. Ezen kívül a 60-as évek elején használták a technikát a kor szellemének megfelelő extrém, pszichedelikus színvilágú képeinek elkészítésére.)
Fotó: Richard Mosse: Suspicious Minds, 2012A projekt középpontjában a dokumentarista fotózás kudarcának lényeges pontjai állnak és annak tehetetlensége, hogy az megfelelően kommunikálja az erőszaknak ezt az összetett és szörnyű sorozatát. Még ha érezzük is a helyszínen lappangó erőszakot, a rózsaszínű háttér minden részt beállított díszletté alakít át a hagyományos fotóriport által célul kitűzött ‘realizmus’ szándékos elutasításaként. A világ fekete-fehér bizonyosságai helyett, ahol a jó és a rossz könnyen azonosítható, egy világos rózsaszínű lázálomba merülünk és minden mozdulatunkat veszély fenyegeti. Mosse az érzékekre akar hatni, nemcsak az értelemre, de ez a rózsaszínű áradat vegyes üzeneteket küld. Az egész borzasztó és talán elviselhetetlen lenne, ha nem trópusi tájon járnánk és a mindenütt jelenlévő rózsaszín nem adna a bevetésnek ilyen földöntúli árnyalatot. Ez egy megnyerő szín – amely minden módon próbálkozik, az abszurdba és a giccsbe hajlik. Az ilyen benyomásokat nehéz egyeztetni az installáció témájával, de Mosse kísérletet sem tesz zavarodottságunk enyhítésére. Az alkotás válasz az elképesztő és kezelhetetlen konfliktusra, amely semmilyen szabályt sem ismer el.”
Fotó: Richard Mosse: Man-size, North Kivu, eastern Congo, 2012Fotó: Richard Mosse: Platon, North Kivu, Eastern Congo, 2012Fotó: Richard Mosse: Men of Good Fortune, North Kivu, Eastern Congo, 2011Fotó: Richard Mosse: Safe From Harm, North Kivu, Eastern Congo, 2012Fotó: Richard Mosse: Of Lillies and Remains, 2012Fotó: Richard Mosse: Even Better Than The Real Thing, North Kivu, Eastern Congo, 2011 Fotó: Richard Mosse: Only Love Can Break Your Heart, 2012(forrás:artblart.com; hvg.hu; printscreen.hu)
A Líbiában meggyilkolt Tim Hetherington fotóriporter Sleeping Soldiers című sorozatát, mely az Afganisztánban harcoló amerikai katonákat alvás közben mutatja ITT találod.