A Lilliput világhírű képpárjai után ezúttal a divatfényképezés világába kalauzolunk el Benneteket 10 különleges képpár segítségével. Mai bejegyzésünkben olyan divatfotókat mutatunk, melyeken napjaink híres fotósai tisztelegnek az egyetemes fotótörténet ikonikus divatképei előtt.
Az 1939-as francia Vogue magazin számára Erwin Blumenfeld fényképezte az állítólag félelmeitől megszabadult Lisa Fonssagrives-t, amint az Eiffel-torony oldalán a műemlék építésének ötvenedik évfordulóján Lucien Lelong ruhakölteményét libbenti fel. 2009. augusztusában az előfizetőknek járó Harper’s Bazaar magazin címlapján Peter Lindbergh hasonló stílusú fotója szerepelt Kate Winsletről, aki a Chrysler Building előtt Ralph Lauren ruháját viseli.
Fotó: The Eiffel Tower by Erwin Blumenfeld, Paris Vogue 1939 / Peter Lindbergh: Harper’s Bazaar August, 2009A második világháborúban a jegyrendszer alatt a divatról szóló tudósítások nagy jelentőséget tulajdonítottak a kellékeknek. Amikor új ruháról szó sem lehetett, a leleményes nő úgy frissítette ruhatárát, hogy új pántlikát kötött a kalapjára. John Rawlings fotográfus a női ruha körítéseit helyezi a középpontba és csak a test nélküli modell kellékekkel bőségesen ellátott kezét és arcát fényképezi, amelyek látszólag a semmiből bukkannak elő.
Fotó: John Rawlings, Vogue March, 1943 / Channeling John Rawlings by Bianca Venerayan, 2012.Horst P. Horst 1939-ben Bettina Bolegard, Helen Bennett and Muriel Maxwell modelleket fényképezte a Vogue november 1-i Vanity (hiúság) című kiadása számára. Horst képeit gyakran szürreális elemekkel szőtte át, a perspektívákkal és az arányokkal játszott, amint az az 1939-as magazin madártávlati stílusú címlapján is látható. Horst címlapképének tiszteletére és annak saját verziójaként Norman Jean Roy fotográfus a Twilight (Alkonyat) sorozat három sztárját, Dakota Fanning-et, Ashley Greene-t és Bryce Dallas Howard-ot fotózta a londoni Vanity Fair magazin 2010. júliusi száma számára.
Fotó: Horst P. Horst: November 1, 1939 cover of Vogue / Norman Jean Roy for Vanity Fair UK July, 2010A Man Ray nyomában járó Philippe Halsman a szürreális fotográfia művelője volt. Körülményes szürreális jeleneteket állított be, köztük az 1949-es Popcorn Nude (Akt pattogatott kukoricával) című alkotását, amelyet Tim Walker 2008-ban alkotott újjá. Walker gyakran ismétli meg ismert fényképek beállításait, saját kézjegyeként furcsa stílusát hozzáadva az eredeti kompozícióhoz. Ezen a verzión Halsman fekete-fehér árnyalatait a legváratlanabb helyeken meglepetésszerű színek váltják fel. A kép a Vogue magazine londoni, 2008. decemberi számának „Tales of the Unexpected” (Meghökkentő mesék) című vezércikkében jelent meg, amely Roald Dahlnak, a 20. század legnépszerűbb meséi szerzőjének állított emléket.
Fotó: Popcorn Nude by Philippe Halsman, 1949 / Tales of the Unexpected by Tim Walker for Vogue UK, December 2008Bert Stern művészeti vezető és fotográfus képei Marilyn Monroe-ról, Cary Grant-ről és Elizabeth Taylorról a fiatalos és provokatív 1960-as éveket személyesítették meg. A Brooklynban született Stern az egyik legjobb fotográfusnak számít, leginkább hírességekről készült felvételei és reklámfotói révén vált ismertté. Stern 1962-ben Walter Chiari színészt, az 1960-as évek olaszországi társasági élet elengedhetetlen tartozékát fényképezte Monique Chevalier modellel, aki a képen egy pohár Chateau Lafite-Rothschild bort fogyaszt. Úgy tűnik, hogy Chiarit elbűvöli partnernője, aki viszont a vele szemben ülő férfi helyett inkább az italára koncentrál. A Vogue áprilisi számában jelent meg a kép, amely termékenyítően hatott a fotográfus számára – aki saját képét csaknem 40 évvel később újjáalkotta. 2010-ben Stern megbízást kapott a Stella Artois reklámkampányának fotózására, ahol híres 1962-es képét a belga sörgyár számára állította be újra. A két fénykép majdnem azonosnak tűnik — azzal a nyilvánvaló különbséggel, hogy a bort sörre cserélték.
Fotó: Walter Chiari and Monique Chevalier by Bert Stern for Vogue April, 1962. / Bert Stern for Stella Artois, 2010.Terry Richardson pornográfia határát súroló, nyilvánvalóan és szégyentelenül szexi fotóit jóval megelőzték David Bailey, Helmut Newton és Guy Bourdin képei. A szex sokkoló eszközként való alkalmazása a divatfotózásban nem új jelenség és még a történelem leggyanútlanabb fotográfusainak munkáiban is szemmel látható. Közülük nem szabad megfeledkeznünk David Bailey-ről. A fotós folyamatosan gyönyörű nőkkel járt (Jean Shrimptonnal, Penelope Tree-vel és Catherine Deneuve-vel, csak hogy néhányat említsünk) és életét egy kicsit lazán ábrázolták a klasszikussá vált Nagyítás (Blow Up) című kultuszfilmben. Bailey csiklandózó képei az 1960-as években a „Swinging” London szexuális felszabadulása és a feminizmus második hulláma idején készültek. A kortárs divatfotózás sokat köszönhet az ő meghatározó munkásságának és fényképeit folyamatosan újjáalkotják vagy ihletet keresnek bennük. Terry Richardson felvétele a Jimmy Choo cipők 2009-es tavaszi-nyári reklámkampánya számára konkrétan Bailey 1970-es „Cipő a bikiniben” című képére tesz utalást.
Fotó: Shoe in Bikini by David Bailey, 1970 / Jimmy Choo SS 2009 campaign by Terry RichardsonA strand gyakran szolgált helyszínül Herb Ritts beállított fotói számára, amelyek többnyire meztelen, időként ruhás szoborszerű nőket ábrázolnak, akik az óceánból emelkednek ki vagy a homokon fekszenek. 1987-ben Herb – a Herbert beceneve – egy malibui strandon Brigitte Nielsen dán modellt fényképezte, aki halászhálóba burkolva partra vetett szirénnek vagy sellőnek tűnik. Ritts képére utalva Gian Paolo Barbieri olasz fotográfus Monica Belluccit hasonlóképpen a strandon fekete hálóba burkolva fényképezte a GQ magazin 2001-es naptára számára.
Fotó: Brigitte Nielsen with Netting, Malibu by Herb Ritts, 1987 / Monica Bellucci by Gian Paolo Barbieri, GQ 2001 CalendarEdward Steichen Gloria Swansont fotózta 1924-ben, amikor az amerikai színésznő a némafilmből átkerült a hangosfilmbe. Steichen, a divatfotó úttörője rengeteg felvételt készített, hogy Hollywood aranykorának ragyogását megörökítse. Swanson portréjánál Steichen közvetlenül a színésznő és a fényképezőgép közé fekete csipkét függesztett, megragadva „a sűrű bozót mögött leselkedő, zsákmányát figyelő nőstényleopárd tekintetét”, amelyre később az életrajzában így utalt. Az Interview Magazine 2011. szeptemberi számában a Mert & Marcus fotográfus duó a megözvegyült Anne Hathaway-t fekete csipkefátyolban fényképezte. Hathaway csipkével borított – inkább zsákmány, mint ragadozó – arca Steichen híres Swanson-portréjára hasonlít.
Fotó: Gloria Swanson by Edward Steichen, 1924 / Anne Hathaway by Mert & Marcus, Interview September, 2011Man Ray, a szürrealista és a dadaista képzőművész és fotográfus tekintélyes életművet hozott létre. 1926-ban Alice Ernestine Prin-t, ismertebb nevén a montparnasse-i Kikit, a 20-as évek bohém párizsi társasági életének elengedhetetlen tartozékát fotózta (igen, ugyanazt a Kikit, aki később a szuperszexi fehérnemű márka névadója lett). A fotográfus Kiki lehajtott feje mellé afrikai törzsi maszkot helyezett, amely a szürrealizmusnak az afrikai művészethez való vonzódását jelképezi. Évekkel később Man Ray meghatározó fényképe ihletként szolgált Jean Paul Gaultier híres parfümje, a Classique reklámkampánya számára. Jean-Baptiste Mondino reklámfotója a Brooklyn Museum Jean Paul Gaultier divatvilága – a járdáról a kifutóra című kiállításán látható.
Fotó: Kiki with African mask by Man Ray, 1926./ Jean Paul Gaultier’s Classique Fragrance Campaign by Jean-Baptiste Mondino, 1999Úgy tűnik, hogy a múlt század közepének ragyogása támad fel a midi szoknya visszatérésével most, amikor Raf Simons a Dior archívumát nevezi meg divatháza legújabb kollekciójának fő ihletőjeként. Irving Penn, a Vogue vezető fotográfusának éles háború utáni fotói a rá jellemző nagyon kontrasztos fekete-fehér képi világgal szinte átszúrták a magazin oldalait. A magazin 1950. április 1-i számán Penn felejthetetlen címlapfotója a hibátlan Jean Patchett-et hálóba és sálba burkolózva ábrázolja, aki életnagyságú, New Look-márkájú Barbie-babához hasonlít. A Vogue 2013. decemberi kínai számában Mario Testino Penn életművére tekintett vissza, a vezércikk Penn a Vogue számára készített korai munkáit idézte fel. Shu Qi model Jean Patchett szerepében látható és Penn néhány ismert beállítását jeleníti meg.
Fotó: Jean Patchett by Irving Penn for Vogue April 1 1950./ Shu Qi by Mario Testino for Vogue China December, 2013.(forrás: partnouveau.com)
A blogunkon is fut egy hasonló tematikájú rovat, ahol az elmúlt években már több mint 100 képpárt mutattunk be az egyetemes fotóművészet híres alkotóitól. A legnépszerűbb 10 képpárt ITT találod.
UPDATE - 2015. 12. 06.
A válogatás második részét ITT találod.