André Kertész egyik legismertebb felvételét 1926-ban Párizsban készítette Beöthy István szobrász műtermében. Kertész a párizsi magyar emigráns körből érkező táncoslány és kabarészínésznő, Förstner Magda mozdulatát örökítette meg. A világhírű képen Förstner Magdát egy kanapén féloldalasan, a szobrász egyik alkotásának kicsavart pozícióját imitálva vagy talán kifigurázva láthatjuk. A kép Groteszk táncosnő címen jelent meg a Magyar Fotográfia, 1928. június 20. számának 10. oldalán. A képkommentárban ezt olvashatjuk, név nélkül, de gyaníthatóan Pécsi József tollából: „Kertész Andrást itthon alig ismerik, holott Párizsban már jónevű modern fotográfus, akinek merész elgondolású és ízig-vérig korunk szellemében elgondolt képeit gyakran láthatjuk külföldi képes folyóiratok oldalain. Idecsatolt felvétele egyik legsikerültebb munkája. A térdprobléma rendkívül érdekes megoldása a felülről való látással kiegyensúlyozva. Kertész András rokonszenves és jó úton járó fényképész tehetség, akitől még sok érdekes munkát várunk.”
Bejegyzésünkben André Kertész - a világhírű képhez fűzött - gondolatait és a legendás fotót tartalmazó filmtekercs további képkockáit is megtalálod.
Fotó: André Kertész: Szatirikus táncosnõ (Förstner Magda) (Groteszk táncosnõ). Párizs, 1926© André Kertész Emlékmúzeum, Szigetbecse
André Kertész a Kertész on Kertész című könyv 55. oldalán az alábbi megjegyzést fűzte a képhez: „Azt mondtam neki: csinálj valamit, ami a stúdiósarok szelleméhez hasonló. Elkezdett mozogni a szófán. Hirtelen csinált egy mozdulatot. Csak két expozíciót készítettem. Nem kell száz tekercseket elfényképezni, ahogy manapság csinálják. Az embereket csodás dolog mozgás közben fényképezni. Azt jelenti, hogy el kell kapni a megfelelő pillanatot: a pillanatot, amikor valami átváltozik valami mássá. Ez a kép egyfajta torzulás, mint az úszóról készült képem.” Kertész egy 1975-ben adott interjúban így emlékszik vissza: „Csak azt kértem tőle: csináljon valami olyasmit, ahogyan az a szobor maga mögött mozogni látszik. Az első mozdulata már majdnem jó volt, a második tökéletes.”
Fotó: André Kertész: Förstner Magda, Párizs, 1926© Donation André Kertész, Ministère de la culture (France), Médiathèque de l'architecture et du patrimoineFotó: André Kertész: Förstner Magda és Beöthy István, Párizs, 1926
© Donation André Kertész, Ministère de la culture (France), Médiathèque de l'architecture et du patrimoine
A Thomas Walther Gyűjteményben is őriznek egy hasonló témájú Kertész-képet, melyen Förstner Magda mellett, Beöthy István feleségével és egy ismeretlen férfivel együtt látható. A kép szintén Beöthy műtermében készülhetett.
Fotó: André Kertész: Magda, Mme Beöthy, M. Beöthy, and Unknown Guest, Paris, 1926-29© Thomas Walther Collection.
(forrás: fotomuzeum.hu; artblart.com; culture.gouv.fr)
André Kertész halála előtt 120 fotót adományozott egy magyarországi településnek, a Szigetbecsén örzött gyűjtemény fotóiból ITT találsz egy válogatást. A bejegyzésben látható fotót már a Kép-párok rovatunkban is bemutattuk, Marc Riboud 65 évvel később készült fotóját ITT találod.