1943 januárjában, az oklahomai Tulsában születtem. 16 éves koromban a Valo nevű orr-inhalátorral kezdtem narkózni, amelyet a drogériában egy dollárért lehetett kapni és hatalmas mennyiségű amfetamint tartalmazott. Feldolgoztuk és beszippantottuk. Középiskolában a barátaimmal mindennap ezt szippantottuk. Tizennyolc éves koromban eljöttem Tulsából és képzőművészeti iskolába mentem, ahol fotográfiát tanultam. 1963-ban visszamentem Tulsába, ahol ismét Valo-t szívtam és néhány hónapig fotóztam. Ezután New Yorkba mentem és magazinfotós lettem, de besoroztak a hadseregbe, ahol két évet töltöttem. A Tulsában maradt összes barátom betöréssel és fegyveres rablással foglalkozott vagy börtönben ült. Így most a húgom szippantott Valo-t. Kétszer-háromszor visszatértem és az 1968-as nyarat a barátaimmal töltöttem, fényképeket, 16 mm-es filmet és magnófelvételeket készítettem. Nem sokat fotóztam, mert akkor rengeteg kábítószerünk volt. Több, mint amit el tudtunk fogyasztani. Prostituáltakkal laktunk egy lakásban, akiknek orvoskuncsaftjaik is voltak, így a folyékony amfetamintól a morfin tartalmú gyógyszerekig mindenünk volt. A rendőrség mindenkire be volt indulva és néhányszor az ajtót is ránktörték. Egy razzia során fűvel letartóztattak és a rendőrség a fényképezőgépemet, a filmjemet, a magnómat és a magnószalagjaimat elkobozta. A fényképezőgépet és a magnót egy évvel később visszakaptam, de néhány film és magnószalag még mindig náluk van. A látogatás után az egyik barátom tíz évet kapott és Billy-nek el kellett hagynia a várost és minden összetört és a lányoknak is el kellett menniük a városból. Azt gondoltam, hogy sohasem fogok oda visszatérni. Egy évre visszamentem New Yorkba, de semmi sem történt és egy ideig keménydrogot használtam, így Észak-Karolina államba mentem és egy festőnőnél laktam. Nyáron Új-Mexikóba utaztunk, ahol egy másik lánnyal jöttem össze és vele éltem. A húgom Tulsából jövet átutazott a városon, a körözött férjével jól beszpídeztünk, aki elmondta, hogy két régi barátom visszatért Tulsába és akcióba lendült. Leugrottam néhány napra, de Billy morfinnal túladagolta magát és meghalt. A másik haverom, a hosszúhajú Ripper megőrült azért a narkóért. Eljöttem, de 1971 januárjában már vissza is tértem és fotóztam. Ismét visszajöttem és most írok valamit a képekhez. A végleges nagyításokat new yorki haverom, Ralph Gibson stúdiójában készítem el, amelyeket a Lustrum Press nevű kiadója fog megjelentetni. - írta Larry Clark - akit főleg a Kölykök és a Ken Park című kultikus filmek rendezőjeként ismerhetünk - a Camera 35 magazin 1971-es első számának 54. oldalán Tulsa című könyvéről, mely a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában is megtalálható. Bejegyzésünkbe Clark szülővárosának kábítószeres szubkultúráját bemutató Teenage Lust és Tulsa című botrányos sorozataiból válogattunk.
FIGYELEM! A fotók némelyike felkavaró, sokkoló és megrázó lehet. Halált, meztelenséget, kábítószerfogyasztást ábrázolnak. Csak akkor lépj tovább, ha ez nem zavar!

Larry Clark korai dokumentumfotói egy elrejtett világ rítusait rögzítik kegyetlenül és pontosan. 1943-ban született Tulsában, első nagyjátékfilmjét 1995-ben készítette. A két dátum közti időt jobbára politoxikomán kísérletezéssel és fotózással töltötte (no meg némi börtönbüntetéssel lövöldözés miatt). Fotózott ha kellett, ha nem – kivételes kreativitással és témaérzékenységgel. A hatvanas-hetvenes évek Amerikájában nem volt ritka az ilyen-olyan addikcióval megvert/megáldott művész, ám míg a sokaság önnön lelkének lila ködeit térképezte fel, netán artisztikumban tobzódott, addig Clark dokumentált. Amikor trendi a popart és a pszichedelia, akkor Clark kultúrantropológiai érzékenységű fotósorozatokat villant mikrokörnyezetéről, a beállt és szétcsúszott peremvárosról, az elveszett kamaszokról, akiknek egy lövés csak egy pillanat, életük pedig szalmaláng. Szex, drog, punk ’n’ roll. Clark mindegyikből bőven kivette a részét: először mint ifjú művész és helyi enfant terrible, majd mint korosodó művész és ifjúságkutató.
Műveiben a legveszélyesebb életszakaszt, a kamaszkort járja körül mániákus elhivatottsággal. Ez az a korszak, amikor tombol az energia és a felelősségérzet elenyésző, a bevállalás foka viszont a legmagasabb. Saját bőrén tanulja ezt mindenki, aki túléli. Clark első, hírhedté vált fotóalbuma, a Tulsa (1971) nemcsak képeinek értéke és a tabumentes ábrázolás miatt izgalmas, hanem – és ez már szomorúbb – az alkalmi modellek további sorsa okán is. Clark meséli egy interjúban, hogy a megörökített szociokörnyezet a kép készítésének pillanatában még valamennyire állandó, de utána már egy percre sem az: a Tulsa fekete-fehérben megörökített valóságpillanatai egyben mementók is, a modellek ugyanis gyorsan haltak. Igen, a heroin, a negyvenötös, a depresszió, a…
A szer mellett a szex dob fel leginkább – mondják később a szabadszájú szereplők a rendező filmjeiben, de ezt az életérzést dokumentálja Clark a Kamaszvágy (Teenage Lust, 1982) című albumban is. Egymásba fonódó testek, lányok és fiúk még bőven a korhatár alatt. Pornográfiát és pedofíliát kiáltottak már akkor sokan, mondván ilyen nincs és nem is lehet, hogy a tizenöt évesek ilyen rutinosan toljanak fel egy csíkot, hogy aztán a hátsó ülésen folytassák orálisan-análisan, ahogy belefér.
Clark egy vén szatír – mondták és mondják ma is –, aki kihasználja a gyerekeket és mindenfélét betanít nekik, hogy kiélhesse voyeur ösztöneit. Az nem vitás, hogy Clark egy szatír (kinézetével rendelkezik), és az sem, hogy voyeur hajlamok dominálnak művészetében. Az viszont biztos, hogy a kamasz modelleknek nem kellett tanítani semmit. A szex néhol megnyugvás és élvezet, néhány képen elbűvölően bájos kommunikációs forma, pillanatnyi idill az önsorsrontás malomkerekében. Néhol pedig haláltánc.
A tematika betetőzése Clark 1992-es gyűjteményes kötete, a Tökéletes gyermekkor (Perfect childhood), ami szintézis és lezárás egyben. Egyenesen az amerikai álom magját célozza meg és mutat rá a lenyűgözően hipokrita kettősségre, hogy itt ez az ország, nagy és sikeres, paradigmákat ad a világnak és osztja az észt; ehhez képest ifjúságának színe-virága azt csinálja, amit a fotókon látunk. Ami nem feltétlenül elvetendő, de hogy mindennel szemben áll, amit általános amerikai értéknek tekintünk, az biztos.
Felvetődik a kérdés, hogy a fiatalok miért engedték, hogy egy középkorú exjunkie fotózza őket intim pillanataikban (is). A válasz egyszerű: mert velük volt, velük élt. Clark a nyolcvanas években megizmosodó gördeszkás szubkultúra túlkoros tagja lett, évekig lógott együtt a kamikazepunkokkal és élte világukat, részt vett rítusaikban, törvényt sértett és józan észt. Kívül-belül ismeri tehát témáját – szociografikus hitel egyfelől, megélt belső tapasztalat másfelől. Az albumok a maguk korában kétségkívül hatottak, szerzőjüket pedig kult státusba emelte a hírnév. (Részletek Kubiszyn Viktor 2004. február 15-én a filmtett.ro oldalán megjelent Tökéletes gyermekkor Larry Clark-portré című tanulmányából)








(forrás: americansuburbx.com; filmtett.ro; clampart.com)
A Szexuális függőség balladája címmel készített az amerikai fotográfusnő Nan Goldin egy különleges fotónaplót, melynek - szintén felnőtteknek szóló - képeiből ITT találsz egy válogatást.