Havadtőy Sámuel (Sam Havadtoy) Londonban született 1952. augusztus 4-én, magyar szülők gyermekeként. A család 1956 elején hazatért Magyarországra, ahonnan a forradalmat követően csak nagy nehézségek árán, 1971-ben tudtak visszamenni Nagy-Britanniába. Itt ismerkedett meg az angol régiségkereskedő és lakberendező Stuart Greettel, akinek a meghívására költözött Havadtőy New Yorkba 1972-ben, ahol megszakításokkal 2000-ig élt. 1978-ban létrehozta a lakberendezéssel foglalkozó Samuel Havadtoy Gallery-t. Az 1980-as évek elején bekapcsolódott a New York-i művészéletbe, ahol a legkiválóbb művészekkel dolgozott együtt. Szoros baráti viszonyba került Warhollal, Haringgel és a mai napig szoros kapcsolatot tart a kortárs New York-i művészeti élettel. Köztük Yoko Onoval is, akivel élettársi kapcsolatban élt több mint 20 éven keresztül.
Köszönjük Havadtőy Sámuel engedélyét, hogy lehetővé tette fotóinak bemutatását a Mai Manó Ház blogján.
Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008A kortárs művészet élvonalába tartozó magyar festőművész 2009. február 12-én Hommage á André Kertész című új sorozatával fotóművészként mutatkozott be az Erdész and Makláry Fine Arts Galériában. A 2006-ban illetve 2007-ben festett két korábbi sorozatban Havadtőy két nagy példaképe, Andy Warhol és Agnes Martin előtt tiszteleg. A Hommage á André Kertész című sorozata egy trilógia harmadik tagja, melyben Havadtőy a férfi aktokat torzító képeivel, Kertész 1933-ban készített (Torzítások) Distortion című sorozatára reflektál. Havadtőynek megadatott, hogy személyesen is találkozhatott a nyolcvanas évek elején a mesterrel Kertész Washington Square Parkra néző lakásában, sőt, valószínű épp azzal a hatalmas, két méter magas torzítótükörrel készítette fényképeit, melyet az 1930-as években vélhetően, maga Kertész is használt. "A két sorozat technikai kivitelében látszólag hasonló, azonban míg Kertész a hagyományos, fekete-fehér, ezüst alapú képkészítést választotta, addig Havadtőy képi világának megteremtéséhez a digitális technikát hívta segítségül." - írta a kiállítás katalógusában Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója. "Havadtőy az ábrázolt testek torzulásait szemügyre véve a tükör által adott torzulásokat kihasználva, azokra a vizuális formákra és jelekre tért vissza, amelyek Kertész képeit idézik, s melyektől annyira varázslatos és meseszerű, és egyben groteszk és meghökkentő képi világ tárul elénk."
Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008 Fotó: Havadtőy Sámuel: Hommage á André Kertész, 2008(forrás: galeria56.hu; port.hu)
A fotótörténet leghíresebb férfiaktjait ITT, az 1840-ben készült világ legelső férfi aktfotóját pedig ITT találod.