„Miközben arra törekszünk, hogy megfeleljünk egyre népesebb és meglehetősen szomjas civilizációnk növekvő igényeinek, alapjaiban formáljuk át a Földet. A bolygó uraiként betöltött új szerepünk és hatalmunk lehetővé teszi saját végzetünk alakítását is. Meg kell tanulnunk, hogy már tetteink pillanatában szem előtt tartsuk a hosszú távú következményeket. Azt remélem, hogy ezek a képek elősegítik az együttgondolkodást erről a túlélésünk szempontjából oly fontos elemről, amelyet sokszor olyannyira készpénznek veszünk – amíg el nem fogy. Meg akartam érteni a vizet, a mibenlétét, azt, hogy mi marad utána, ha mi már nem leszünk. Meg akartam érteni, hogyan használjuk, és hogyan élünk vissza vele. Fel akartam göngyölíteni a globális szomjazásra és a veszélyeztetett vízforrásokra mutató nyomokat. A víz része annak a mintázatnak, amelynek kialakulását pályafutásom során végigkísértem. Olyan – ízlés szerint gyönyörű vagy irtózatos, vagy a kettő furcsa keverékével jellemezhető – tájakat dokumentálok, amelyek egyértelműen nem egy kimeríthetetlen, fenntartható világról tanúskodnak.” - írta a kanadai fotóművész, Edward Burtynsky Water című sorozatáról, mely az ember formálta tájat mutatja be lenyűgöző légifelvételeken.
Fotó: Edward Burtynsky: Verona Walk, Naples, Florida, USA, 2012Edward Burtynsky - aki a Prix Pictet 2009 nemzetközi fotópályázat egyik díjazottja volt - képeivel a földünkre gyakorolt pusztító tevékenységeinkre hívja fel a figyelmet.
„A projekt kizsákmányolt vidékeken, fraktálmintázatú deltákon, vészjósló színekben játszó biomorfikus alakzatokon keresztül vezet minket végig, miközben merev és egyenes vonalakkal határolt lépcsős kutak, hatalmas körkörös öntözőrendszerek, aquakultúrák és társadalmi, kulturális és rituális összejövetelek szegélyezik utunkat. A víz számos formát ölt: áldozat, társ, főhős, csábító, erőforrás, végzet, fenyegetés, élvezet. A víz ezenkívül gyakran egyáltalán nem is jelenik meg a képeken. Burtynsky például inkább a víz hiányának látható és tapasztalható hatásaira összpontosít, ezáltal még erősebb jelenléttel ruházva fel ezt a hiányt.” – olvashatjuk Russell Lord gondolatait Burtynsky sorozatáról, aki a New Orleans-ban megrendezett kiállítás kurátora. A képek azt mutatják meg, ahogy az emberi tevékenység átalakította, tönkretette bolygónkat.
Fotó: Edward Burtynsky: Stepwell #4, Sagar Kund Baori, Bundi, Rajasthan, India, 2010 Fotó: Edward Burtynsky: Navahó Rezervátum, Phoenix, Arizona, USA, 2011
Fotó: Edward Burtynsky: Száraztalajú gazdálkodás #2, Monegros megye, Aragon, Spanyolország, 2010
Fotó: Edward Burtynsky: Száraztalajú gazdálkodás #24, Monegros megye, Aragon, Spanyolország, 2010
Fotó: Edward Burtynsky: Üvegházak, Almeria félsziget, Spanyolország, 2010
Fotó: Edward Burtynsky: Tengeri vízművelés (akvakultúra) #1, Luoyuan Bay, Fujian Province, China, 2012
Fotó: Edward Burtynsky: Cerro Prieto geotermikus erőmű, Baja, Mexico, 2012
(forrás: artblart.com)
Az első sikeres, színes légifotót 1931-ben Melville B. Grosvenor készítette a National Geographic megbízásából. A fotótörténeti jelentőségű képet ITT találod.