Yousuf Karsh Mardin városában született Törökország örménylakta vidékén. Tíz éves volt, amikor az 1918-as öldöklések végigpusztították szülővárosát. Egy vagy két évvel később szökött el nagybátyjához, aki Quebecben volt fényképész. Itt tanulta meg Karsh a szakma alapjait, majd később három éven keresztül Bostonban is inasként dolgozott egy örmény származású fényképész stúdiójában. Karsh végül 1933-ban érkezett a kanadai fővárosba, ám ekkor még maga sem tudta pontosan, hogy sebésznek tanuljon vagy egy fotóműtermet nyisson. Végül ez utóbbi mellett döntött és hamarosan felismerték portréfényképészi tehetségét is.
Kapcsolatainak köszönhetően a kanadai politikai elitet fényképezhette, majd 1941-ben W.L. MacKenzie King miniszterelnök – Karsh jóbarátja és pártfogója – elintézte, hogy lefényképezhesse az éppen akkor Kanadában tartózkodó Churchillt is. Karshot ez a fénykép tette igazán híressé. Újból és újból közölték ezt a felvételt, mely a harcrakész Anglia szimbólumává vált. A kanadai kormány megbízásából VI. György királyt is lefényképezte, aki a képet látva így szólt: „Karsh, maga halhatatlanná tett engem”. Ekkor már a LIFE Magazintól is rengeteg felkérést kap. A háború befejezése után a különböző művészi területeken működő alkotók, államférfiak, katonák, építészek, tudósok, mind Karsh műtermében készítik el portréikat.
Annak ellenére, hogy képei híven tükrözik az objektív valóságot az egyes vonások, a kezek vagy a test hangsúlyozásával Karshnak sikerül a vizuális idealizálás és ugyanakkor az ábrázolt személy jellemének hatásos kifejezése. Karsh gondosan megkomponálja minden egyes fényképét, nagy figyelmet szentel a háttérnek és annak, hogy miképpen alakíthatja fénnyel az arcot és az alakot.
„Ha van cél a munkámban – írja Karsh hivatásáról – akkor az az, hogy megörökítsem az emberek legjobbjait és eközben hű maradjak önmagamhoz… Jó szerencsémnek köszönhető, hogy találkozhattam a világ nagy embereivel, férfiakkal és nőkkel egyaránt, olyanokkal, akik nyomot hagytak életünkben. Úgy használtam fényképezőgépemet, hogy bemutassam milyennek tűnnek számomra és azt, hogy érzésem szerint milyen benyomást gyakoroltak korunkra.”
Yousuf Karsh 1924-ben Kanadában kezdte inaséveit, s mire 1992-ben bezárta híres ottawai stúdióját, mintegy 17 ezer portrét készített, köztük a kor számos neves figurájáét. Pápák, császárok, királyok és királynék; művészek színészek, énekesek és írók; Nobel-díjas tudósok, államférfiak, filozófusok és katonák lettek „karsh-olva” az utókor számára. Évtizedeket átívelő munkásságát példázza, hogy tizenegy amerikai elnököt fotózott Franklin D. Roosevelttől utolsó jeles modelljéig, Bill Clintonig.
Mivel ezen a héten Yousuf Karsh Audrey Hepburnről készítette portréját választották a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a kanadai fotográfus ikonikus portréiból válogattunk.
A galériát a képre kattintva találod.
(forrás: karsh.org; fotomuveszet.net; Peter Pollack: The Picture History of Photography, New York, 1958.)
A XX. század híres személyeit megörökítő további Karsh-portrékból ITT találsz egy válogatást.