Az 1930-ban a dél-afrikai Randfonteinben született David Goldblatt szűkebb környezetéről és a – hetvenes évek óta a folyamatos átalakulás korszakát élő – köztársaság fekete és fehér társadalmáról készített képeiről ismert. Az egykor kereskedelmi iskolát végzett, de 1963 óta kizárólag a fényképezésnek élő fotográfus több fotóalbumban publikálta munkája eredményét, amit a tekintélyes Hasselblad Alapítvány 2006-ban életműdíjával is elismert.
A bíráló bizottság indoklásában kiemelte az egész életen át tartó, állhatatos megfigyelést és szemlélődést, amellyel Goldblatt a társadalmi és politikai változásokat kísérte; valamint azt, milyen kitüntetett figyelemmel fordult az egyének és a mindennapi életük kereteit biztosító társadalmi struktúrák közötti viszonyok felé. Goldblattot már középiskolás korában lenyűgözte a fényképezés, azon belül is a korszak képi hírforrását jelentő, annak színvonalát meghatározó magazinok – a Life, a Picture Post vagy a Look –stílusa, melyek ugyanakkor a fotóesszé kialakulásának és kiteljesedésének lehetőségét is megteremtették.
Goldblatott azonban nem a címlapra kívánkozó események, hírek érdekelték, ezért hamarosan be kellett látnia, hogy sosem fog nagy szenzációt keltő felvételeket készíteni. Pedig Dél-Afrika mindennapjainak történései a hetvenes évektől minden bizonnyal több lehetőséget is kínáltak volna erre. Választhatta volna az Apartheid rendszer támogatójaként a többségi fekete lakosság nyomorának és elmaradottságának ábrázolását és a fehér civilizáció áldásainak hangsúlyozását. De lehetett volna a fekete-afrikai őslakosok pártfogója is, megmutatva az elnyomó rendszer kegyetlenkedéseit és embertelen bánásmódját, ahogyan a jómódú fehér kisebbség a szegény fekete többséget kezelte – ilyen sztereotípiák éltek az ország politikai viszonyairól, amelyeket elsősorban is a folyóiratok és a tévécsatornák hírműsorai terjesztettek és erősítettek. - írta Pfisztner Gábor a 2018. június 25-én elhunyt Goldblatt munkásságáról a Fotóművészet magazinban.
© Francois Guillot/AFP/Getty Images
Dél-Afrika fotó Párizs "Annak a társadalomnak vagyok az önjelölt megfigyelője és kritikusa, amelyikbe születtem" – mondta David Goldblatt dél-afrikai fotográfus. A litván bevándorló családból származó Goldblatt egy ideig apja ruhaüzletében segédkezett, és gyakran volt lehetősége arra, hogy ennek a ténylegesen fekete-fehér országnak összes kontrasztját, ellentétét, kettősségét, sőt kétszínűségét meglássa, megélje és megtapasztalja.
David Goldblatt halálát a johannesburgi Goodman Galéria jelentette be hétfőn, amelynek igazgatója, Liza Essers szerint „egy legenda, egy tanító, egy nemzeti ikon" távozott az élők sorából. A világhírű fotográfusról Cyril Ramaphosa dél-afrikai államfő is megemlékezett: „Goldblatt halálával népünk harcának egyik vezető dokumentátorát vesztettük el".
Sosem az érdekelt, hogy olyan pillanatot örökítsek meg, amelyben történik valami. Engem azok a körülmények érdekelnek, amelyek elvezetnek a történésekhez – mondta Goldblatt egyszer. „Goldblatt fotói a brutális apartheid rezsim nyugodt, ugyanakkor szívbemarkoló vonásait mutatják be" – állapította meg nekrológjában a Goodman Galéria, amely az évek során jó részét bemutatta a Hasselblad díjas fotográfus több mint ötvenéves munkásságnak. - adta hírűl az MTI.
Mai bejegyzésünkben Goldblatt képeiből válogattunk.
(forrás: fotomuveszet.com; theguardian.com; artportal.hu)
Nyugodjék békében!