Kezdjük egy anekdotával: Valamikor Ernest Hemingway és Irving Penn fotóművész beszélgetett egymással:
- Mr. Penn, az ön képei igazán jók. Milyen fényképezőgépet használ?
- Az ön novellái is kitűnőek. Milyen írógépet használ?
Irving Penn 1917-ben született, művészeti igazgatónak képezte magát, emellett festegetett, míg 1943-ban át nem tért a fényképezésre. Mindezt alapos általános és művészeti képzés előzte meg. Ez a képzés tapasztalatokat jelentett mind a vizuális nyelvben, mind az alkotásban, mind pedig a praktikus felhasználás területén is.
A Vogue munkatársa lett és ott ismerkedett meg Alexander Liebermannal, aki már annakidején őt bízta meg a folyóirat művészeti kivitelezésével. Penn számára nagy jelentőségű ez a találkozás, mert senki nem érthette, támogatta és szükség esetén lelkesíthette volna jobban, mint Liebermann.
Penn másik szerencsés találkozása az elragadó és okos Lisa Fonssagrives-vel hozta össze, aki divatbemutatóiról volt híres. Lisa Fonssagrives asszony végül is Penn felesége lett.
Penn kedveli az olyan témákat – legyen az divat, portré, csendélet, akt vagy a dokumentáció egyik fajtája – melyek jól átgondolt kompozíciót követelnek. Az esetek többségében ez azt jelenti, hogy a műteremben kell dolgoznia, ahol a mű minden részletét elő kell készítenie. Világítási próbákat kell tartania, kijelölni a készülék helyét, a felvétel tárgyának helyét, sok más probléma mellett egészen a Graflex vagy a Hasselblad kioldógombjának a kattanásáig. – írta R.E. Martinez a svájci Camera magazin 1960. novemberi számában. (Megjelent: Fényképművészeti Tájékoztató, 1962/1.)
Mivel ezen a héten Irving Penn Audrey Hepburnről készült felvételét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben Penn hírességekről készült portréiból válogattunk.
(forrás: irvingpenn.org; portrait.gov.au; everydayishow.livejournal.com)
Penn képeiből a Portfólió rovatunkban ITT találsz egy válogatást.