Ismeretlen pécsi fényképész életműve került elő egy padlásról

2019. január 13. Mai Manó Ház

A XX. század közepén készült, az akkori pécsi életet bemutató mintegy 5-7000 fotográfiai üvegnegatív került elő egy pécsi belvárosi ház padlásáról. Erről 2019. január 10-én tartott sajtótájékoztatót Tímár Krisztián, a Gerillart Egyesület vezetője. Pórszász Áron fotográfus, a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja, aki a pécsi belvárosi lakóház padlásán bukkant különleges életmű restaurátora nemrég az alábbi levelet küldte el nekünk. Mai bejegyzésünkben Áron tolmácsolásában olvashattok a felfedezésről.

Pécs egyik belvárosi épületének padlásáról előkerült magántulajdonú, több ezer, becslésem szerint kb. öt — hétezer üvegnegatív. A negatívok kb. 5 százalékának felületes vizsgálata arra enged következtetni, hogy egy városi fényképész szinte teljes, 1-2 évtized alatt létrehozott életművének negatívjai kerültek elő. A pár száz felületesen megvizsgált negatívon korabeli városi polgárok portréi, katonaportrék, esküvői portrék, gyermekportrék, kültéri városi és város környéki felvételek és enteriőr felvételek látszanak. A negatívok eddig megvizsgált korabeli dobozain ceruzával felírt évszámok tanúsága szerint a negatívok kb. 1935 és 1956 között készültek. 

p3161709.jpgFotó: Pórszász Áron

A tervezett munka célja a felvételek egyedi és talán még soha nem látott képeinek feltárása, helyreállítása és kutatása, valamint a fényképész személyének minél biztosabb megállapítása. Meglehetősen ritka esetről van szó, mikor egy már elfeledett fényképész teljes életművét szinte teljes egészében, épen kutatni lehet. A képanyag kis részének vizsgálata során soha nem látott képek kerültek elő. Az anyag fényképeket tartalmaz Pécs városáról és környékéről, a Mecseki egykori, ma már nem létező szőlőkről készült felvételeket, egy városi könyvtár belső teréről, több száz pécsi polgárról, társaságokról, színészcsoportokról, iskolák tablóiról, zárdai nővérekről és még számos feltárásra váró helyszínről. Ritka mély korképet ad a város lakóiról, fényképeztetési szokásairól, öltözködésről; fotótörténeti és fotóművészeti szempontból közvetve információt nyújt a fényképész technikájáról, pózbeállításáról, a kellékek használatáról, a korabeli stílusról.
Amennyiben sikerül fényt deríteni a fényképész személyére, úgy a magyar fotótörténet gazdagabbá válik egy meglehetősen termékeny alkotóval, nem beszélve lehetségesen városunk történelmi fontosságú személyeiről készült portrék felfedezéséről, amennyiben ezek a még fel nem tárt anyagban rejtőznek. Ha csak a felvételek készítésének dátumait nézzük, ami önmagában is egy viharos történelmi periódusa országunknak, átívelve a harmincas évek végi gazdasági válságon, a világháborún és a világháború utáni időszakon, egészen az ötvenes évek közepéig, akár Pécs városának történelmi fontosságú figurái és képei, azóta már nem létező épületei, iskolái, városi látképei kerülhetnek elő. A város lakói számára felbecsülhetetlen személyes, szentimentális értéket képviselhetnek a képek. Egy-egy rég nem látott fénykép negatívjait rejti a több ezer darabos anyag, melyeket közösségileg elérhetővé téve Pécsiek százai fedezhetik fel újra önmaguk és rokonaik képmását.
Feltett szándékom, hogy digitális archívumot hozok létre a feltárt anyagból, melyet az interneten szabadon kereshető formában teszek elérhetővé egy olyan honlapon, melyen az egyes képekhez bárki szabadon hozzáadhat bármilyen adatot. A képeken szereplő pécsi polgárok azonosításában óriási segítséget jelenthet a képek ilyen módon való közzététele, illetve bármilyen más pécsi, vagy Pécs környéki korabeli helyszín azonosítása. Ez abban is fontos szerepet játszik, hogy a képeken felismert korabeli híres, avagy hírhedt emberek képmását is rejtheti a negatívanyag.

Áron engedélyével - amit ezúton is köszönünk - az évtizedekig egy padláson porosodó gyűjtemény néhány darabját most a Mai Manó Ház Blogon is bemutatjuk. Ha felismersz valakit a képeken, kérjük jelezd nekünk a blog@maimano.hu e-mail címen! Köszönjük!

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása