Egy fotográfusé volt "Japán leghíresebb cicája"

Egy fotográfusé volt "Japán leghíresebb cicája"

2019. december 15. Mai Manó Ház

Nobuyoshi Araki felesége, Joko 1990-ben bekövetkező halála után Araki a macskájuk, Csiro felé fordult, akit Joko néhány évvel korábban talált, és a fotós állandó társa lett élete elkövetkező húsz évében. Csiro 2010-ben ment el. Araki az 1990-ben megjelent Csiro, szerelmem című megrendítő könyvben (Itosi no Csiro) állított neki emléket, párhuzamokat keresve a macska és a felesége távozása közt. Az albumban Araki macskája, Csiro több száz fotón szerepel.
Araki így vallott kapcsolatuk jelentőségéről az ilove.cat oldalán megjelent Csiro, Japán leghíresebb cicája című cikkben, amikor Csiro halála után a macska hiányáról készített képeiről kérdezték:
"Csiro és én azóta együtt voltunk, hogy a feleségem, Joko elhunyt. Minden reggel bejött a hálószobámba, hogy felébresszen – mutat rá egy fényképen a hálószobája ajtajára –, és itt ivott vizet, ha a fürdőben voltam – mutatja az egyik fürdőszobai képet –, de ennek már vége. Nem nevezném ezt az anyagot a munkásságomért vagy önmagamért tartott gyászmisének, mert ez Csirónak szól. Ez egy Csiróért és az analóg fényképezésért szóló rekviem.
…Amikor az ölembe telepedett, Csiro imádta, ha felolvastam neki a Macska vagyokból (Nacume Szószeki műve). Azt, hogy Csiro lány volt, könnyű megállapítani már abból is, hogy abbahagyta a pisilést, ha megpróbáltam lefotózni, ahogy a dolgát végzi. Ezt nagyon utálta.
Amikor Joko kórházban volt, Csiro mellettem várta, hogy visszatérjen. Ültünk, csak mi ketten, és néztük a nyugati eget.”
„A feleségem Kaszukabéból hozta haza Csirót, amikor még csak négy hónapos kiscica volt.” Csiro, aki 22 éven át állt modellt szeretett fotográfus gazdája, Araki képeihez, 2010. március 2-án távozott az élők sorából. Emberi évekre átszámítva mintegy 105 esztendőt ért meg.
„Egy nő sem szeretett engem annyira, mint Csiro” – mondta Araki a macskájáról, legféltettebb kincséről, aki mindig mellette állt, különösen felesége, Joko korai halála után. Ekkor Arakinak újból meg kellett küzdenie szerelme elvesztésének fájdalmával. Fényképeinek elbeszélésében az „élet mint utazás” jelenik meg, amelyet az élet és a halál közt eltelő mindennapok pillanatai alkotnak. A fotóalbum képei Csiro utolsó hónapjait örökítik meg, sokféle helyzetben ábrázolva a cicát, ahogy az az erkélyen sétál, az ágyon fekszik, vagy éppen a fényképezőgépre mered. Csirót csak Araki lencséjén át láthatjuk, mégis olyan, mintha megelevenedne előttünk, és szinte halljuk halk nyávogását, ahogy gazdája figyelméért könyörög, vagy elsírja, milyen magányos. Csiro kifejező gesztusai és a képeken megjelenő tájak egy érzelmes történetté fonódnak össze, amely Araki Csiro iránti mély érzéseiről mesél. Csiro halála után az égboltról és virágokról készített fotókban és egyéb látképekben egy siratóének hangjai csendülnek fel, amelyek megérintik a szívet. 

Bejegyzésünkben a Mai Manó Házban megrendezett Érzelmes utazás című kiállítás Csirót ábrázoló fotóiból, a Mai Manó Könyvesboltban kapható képeslapokból, valamint Nobuyoshi Araki hivatalos facebook oldalára feltöltött képekből válogattunk.
A galériát a képre kattintva találod.

(forrás: facebook.com; ilove.cat)

A fényképezés történetének híres, fekete cicás képeiből összeállított válogatásunkat ITT találod.