A divatfényképezés ikonjai, a háborús fotográfusnők, Koudelka és Martine Franck - A Mai Manó Ház Blog európai kiállításajánlója (2020. március)

2020. március 08. Mai Manó Ház

Tavaly indult rovatunkban olyan európai fotókiállításokat ajánlunk, amely nagyszerű időtöltés és remek kulturális kikapcsolódás lehet a külföldre utazóknak. Több visszajelzést is kaptunk, (melyet ezúton is köszönünk) hogy új rovatunkkal megkönnyítettük a programkeresést, így 2020-ban is folytatjuk szubjektív ajánlónkat azokról a kiállításokról, melyeket mi is szívesen megnéznénk. Bár azt feltétlenül meg kell jegyeznünk, hogy a koronavírus terjedése miatt fennáll a veszély, hogy néhány kiállítást idő előtt bezárnak. 

Márciusi témáink a divatfényképezés két ikonjának képei, Koudelka munkái, Henri Cartier-Bresson feleségének  portréi és a női háborús fényképészek felvételei. London, Párizs, Milánó, Wetzlar és Winterthur. Ezúttal is európai városok márciusban még látható egy-egy kiállítását találjátok ajánlónkban. 

LILLIAN BASSMAN: REDEFINING FASHION 
2020. február 17. - április 18.
ATLAS Gallery
49 Dorset Street, London W1U 7NF
+44 (0)20 7224 4192
atlasgallery.com 

Lillian Bassman - akinek ikonikus képét már a Mai Manó Házban is bemutattuk - a negyvenes évek elején Alekszej Brodovics tanítványaként foglalkozott textil- és grafikai tervezéssel. 1941-től gyakornokként dolgozott a Harper's Bazaar-nál, majd annak fiataloknak szóló kiadványához került művészeti vezetőként, ahol többek között Richard Avedonnal és Robert Frankkel dolgozhatott együtt. Divatfényképezéssel 1948 után kezdett foglalkozni professzionálisan. Sok más divatfotográfussal ellentétben nem elégítette ki egy jól sikerült expozíció vagy egy jó minőségű nagyítás. Sok kortársától lesett el mesterfogásokat, míg maga is próbálkozni kezdett különféle technikai fogásokkal a sötétkamrában (épp Avedonéban). Bassmanra jellemző volt az állandó kísérletezés, a nagyítás manipulálása saját víziójának képi megvalósítása érdekében. Képeit intenzív kezelésnek vetette alá: halványított, sötétített, változtatta a kontrasztviszonyokat, a szemcsézettséget. Az így létrejövő hatások ma már egyszerű Photoshop funkciókkal elérhetők, akkor viszont hosszan tartó kísérletezgetés során lehetett csak őket kidolgozni és később rutinszerűen alkalmazni.
Az Atlas Galériában megrendezett kiállítás képeiből a fotóra kattintva találsz egy válogatást.

KOUDELKA - EXILES AND PANORAMAS (1968-2012)
2020. március 6. - augusztus 20.
Ernst Leitz Museum
Am Leitz-Park 635578 Wetzlar
+49 64 41 20 80-400
ernst-leitz-museum.de

Josef Koudelka Csehszlovákia 1968-as inváziójáról készített felvételei először név nélkül járták be a világot. 1971 óta tagja a Magnum csoportnak. Utazásai során etnográfiai fényképeket készít Európa szerte (Spanyolország, Portugália, Franciaország, Anglia, Írország, Skócia), különösen érdeklődik a cigányság élete, a népi vallásosság eseményei és más folklorisztikus ünnepek iránt. Európa- és világszerte elismert művészetét reprezentáló kiállítás Magyarországon 2005-ben volt a Mai Manó Házban, mely hiánypótló kiállítással a hazai közönség is megismerhette Közép-Európa egyik legjelentősebb fotográfusát. Az Ernst Leitz múzeumban megrendezett kiállításon 68 fotóját mutatják be. 

WOMEN WAR PHOTOGRAPHERS - FROM LEE MILLER TO ANJA NIEDRINGHAUS
2020. február 29. - május 24.
Fotomuseum Winterthur
Grüzenstr. 44+45, 8400 Winterthur
+41 (0)52-2341060
www.fotomuseum.ch

A "Női háborús fotósok - Lee Millertől Anja Niedringhaus-ig" című kiállítást a nemzetközi háborúk és konfliktusok fotózsurnalisztikai megjelenítésének szentelték. A kiállításon körülbelül 140 kép látható, amelyeket 1936 és 2011 között az alábbi női fotográfusok készítettek: Carolyn Cole (1961), Françoise Demulder (1947–2008), Catherine Leroy (1944–2006), Susan Meiselas (1948), Lee Miller (1907–1977), Anja Niedringhaus (1965–2014), Christine Spengler (1945) és Gerda Taro (1910–1937). A képek részleges betekintést nyújtanak a háború komplex valóságába, a spanyol polgárháborútól a második világháborún és a vietnámi háborún át egészen a balkáni, afganisztáni, iraki és líbiai konfliktusokig.  

MARTINE FRANCK: FACE À FACE
2020. február 25. - május 17.
Fondation Henri Cartier-Bresson
79 rue des Archives, 75003 Paris
+33(0)1-56802700
www.henricartierbresson.org

A Belgiumban született Martine Franck (1938-2012) az Egyesült Államokban és Angliában nőtt fel és a madridi egyetemen, valamint a párizsi École du Louvre-ban tanult művészettörténetet. 1963-ban elment Kínába, ahova unokatestvére Leica fényképezőgépét vitte magával, és ekkor fedezte fel más kultúrák dokumentálásának örömeit. Visszatérve Franciaországba, fényképészeti asszisztensként dolgozott a Time-Life-ban, ahol saját technikáját fejlesztette tovább.
Franck 1966-ban találkozott Henri Cartier-Bressonnal, későbbi párjával. Franck nem szeretett volna Cartier-Bresson árnyékában dolgozni a Magnumnál, így 1970-ben a Vu ügynökséghez csatlakozott. Első egyéni kiállítását Londonban nyitották volna meg, de amikor látta, hogy a dombornyomású meghívókon az az információ szerepel, hogy férje is jelen lesz a kiállításon, azonnal lemondta a tárlatot. Martine Franck csak 1980-ban csatlakozott a Magnumhoz, és 1983-ban vált teljes jogú tagjává. Ő egyike azon kevés nőknek, akiket felvettek az ügynökségbe. 

PETER LINDBERGH: HEIMAT. A SENSE OF BELONGING
2020. február 22. - augusztus 2.
Armani / Silos
via Bergognone, 40 Milan, Italy
+39 02 91630010
armanisilos.com

Akár az egyedülálló portrékról, akár a drámai alakokról és beállításokról van szó, Peter Lindbergh képei mind egy új romantikus felfogást és korszakot jelöltek ki a divat világában. Az egyszerre nyers és vonzó fotók újraértelmezték a szépséget. Képei a retusálás korában az idősebb nők eleganciáját és érzékiségét, valamint a természetes szépséget éltették. A divat világában Lindbergh munkásságát olyan elismert művészek méltatták, mint Jean Paul Gaultier, Nicole Kidman, Grace Coddington, Cindy Crawford és Anna Wintour.
Különleges látásmódjával, tökéletes kompozícióival stílust teremtett: "Ki akartam cserélni a szigorú, túlságosan összerakott, elvileg tökéletes nő ideálját merészebb, kalandvágyóbb nőkre, akik kezükben tartják a saját életüket és felülemelkednek a férfiuralmon. A nő, aki ki tud állni magáért."
A Milánóban megrendezett kiállítás képeiből a fotóra kattintva találsz egy válogatást. 

(forrás: photography-now.com; henricartierbresson.org; magnumphotos.com; boldl.com)

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére