Kép-kockák #30 – A Beatles egyik ikonikus fotójának története

2020. november 12. Mai Manó Ház

Idén júniusban 84 éves korában hunyt el Fiona Adams, akit a The Beatles legismertebb pillanatai mögött álló fotósként tartottak számon. Mellettük a 60-as évek többi meghatározó ikonját is fényképezte – köztük Jimi Hendrixet és Bob Dylant is.
A fotográfus 1952 szeptemberében az egyetlen nő volt, aki bekerült a nyugat-londoni Ealing Művészeti és Műszaki Főiskola kétéves fényképészeti kurzusára. Miután elnyerte az 1954-es Év diákja-díjat, Douglas Glass fotográfus asszisztensévé vált, aki többek között hírességekről készített portrékat a Sunday Timesnak. A megszerzett gyakorlat után Adams 1963 tavaszától a Picture Story Publications cégnek dolgozott, és főleg a Boyfriend magazinba készített portékat. Első munkái Billy Fury és Adam Faith énekesekről készültek, és tehetsége azonnal nyilvánvalóvá vált.
Adams leginkább arról az emlékezetes felvételről ismert, amikor a Beatles tagjai egy téglafalon ugrottak fel a londoni Euston Roadon. 

fionaadams-1392x884.jpgFotó: Fiona Adams

Fiona Adams – aki egy Rolleiflex-szel 1963. április 18-án készítette az ikonikus felvételt, amelyet több mint 40 évvel később Terence Pepper, a National Portrait Gallery fotógyűjteményének gondozója „a 20. század egyik meghatározó képének” nevezett – így emlékezett vissza arra a napra:

1963. április 14-én, vasárnap találkoztam az akkor még kevéssé ismert Beatles tagjaival, amikor megjelentek a népszerű "'Thank Your Lucky Stars'" show-ban, amelyet aznap Jimmy Saville vezetett a teddingtoni TV stúdióban. Amikor beszéltem velük készségesen beleegyeztek, hogy lefényképezhessem őket. Akkoriban nagyon szerettem volna elszakadni a hagyományos hollywoodi stílusú színpadi és műtermi felvételektől. Ennek érdekében egy londoni busz legfelső fedélzetén utazgattam, hogy felkutassam a lehetséges helyszíneket. Ekkor került az Euston és a Gower Street kereszteződésében egy elhagyott terület a figyelmembe.
Ha jól emlékszem, a négy Beatles-tag, jómagam a fényképezőgépemmel, és Maureen O'Grady a Boyfriend-ből, egy taxival mentünk ki a helyszínre. A fiúkat felsorakoztattam a falon, én pedig lemásztam a törmelékről egy lebombázott, az ég felé nyitott pincébe, aminek az alján egy halom leesett tégla volt.
Eszembe sem jutott leellenőrizni, hogy biztonságos-e vagy sem. A fiúk tették a dolgukat, és türelmesen álltak a falon. Beállítottam a fényképezőgépemet és kiabáltam: Egy, kettő, három – ugorj! És ők ugrottak – kétszer is. Összesen három tekercs filmet lőttem el és a filmek egyik képkockájából készült a Jumping Shot, amelyet John Lennon és Tony Barrow választott ki a Beatles EP Twist and Shout albumának borítójához.

Kép-kockák rovatunk mai bejegyzésében a legendás fotót tartalmazó filmtekercs képkockáit megmutatjuk. 

beatles.jpgFotó: Fiona Adams (kontaktmásolat)

(forrás: nme.com; fionaadamsphotography.com)

A Beatlesről készült leghíresebb fotó történetét ITT, további elfényképezett filmtekercsek világhírű képkockáit pedig ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása