Andrej Tarkovszkij a háború utáni korszak legfontosabb orosz filmrendezője, és a világ egyik legismertebb filmművészeti zsenije. Hét filmjéből az első ötöt a Szovjetunióban rendezte – Iván gyermekkora, Andrei Rubljov, Solaris, Tükör és Sztalker –, de 1982-ben Olaszországba szökött, ahol elkészítette a Nosztalgiát, az utolsó filmjét, az Áldozathozatalt Svédországban forgatta 1985-ben. Tarkovszkij filmjeit a metafizikai témák, a hosszantartó beállítások, a hagyományos drámai struktúra és a cselekmény hiánya, valamint az álomszerű, látnoki filmművészeti stílus jellemzik. Olyan lelki intenzitást és transzcendens szépséget mutatnak be, amelyet sokan példaértékűnek tartanak.
A Tarkovsky Films, Stills, Polaroids & Writings című 288 oldalas könyv bemutatja a filmjeiből származó jeleneteket, összegzéseket, szereposztást és stáblistát. A könyvben többek között Jean-Paul Sartre-hoz és Ingmar Bergmanhoz hasonló művésztársak, írók reflektálnak Tarkovszkij munkájára, akiknek Tarkovszkij a legnagyobb volt és aki egy új nyelvet hozott létre. Tarkovszkij saját írásaiból, naplóiból származó kivonatok, hatalmas betekintést nyújtanak a filmművészetre vonatkozó költői és filozófiai nézeteibe, amit ő úgy írt le, mint „időben való szobrászat”. A könyv számos személyes polaroid fotóját reprodukálja, amelyek megerősítik az 54 éves korában elhunyt nagyszerű művész rendkívüli költői látásmódját, aki még manapság is erős hatást gyakorol a művészekre és filmrendezőkre.
Az album megvásárolható a Mai Manó Könyvesboltban.
(forrás: maimano.hu; thamesandhudson.com)