A Sotheby’s szeptember 28-án kezdődő és máig tartó Classic Photographs és Contemporary Photographs elnevezésű őszi árverésein a fotótörténet ikonjainak képei kerültek kalapács alá. Az aukcióra számos fontos magángyűjteményből – többek között a Dr. Joseph D. Lichtenberg és a Jay I. Kislak gyűjteményéből – a fotográfia legkeresettebb neveinek műveiből válogattak a szervezők. Az árverésre kerülő 151 kép között táj-, portré-, divat- és aktfelvételeket is találunk. A Sotheby’s két szekcióban értékesítette a képeket, a Classic című árverésen többek között Robert Mapplethorpe, Richard Avedon, Edward Weston és Irving Penn, míg a Contemporary című árverésen Nan Goldin munkáival találkozhattak a vásárlók.
Az aktfotók között a legtöbbet a 109-es és a 119-es tételekeért fizettek: egyaránt 6.2 millió foríntért kelt el Mapplethorpe Thomas című aktfotója és Harry Calahan – feleségéről készített – Eleonor című sorozatának egy darabja.
Fotó: Harry Callahan: Eleanor and Barbara, Chicago, 1954Fotó: Robert Mapplethorpe: Thomas, 1986
Az aukción Edward Weston világhírű aktfotóját is elárverezték. Az aktfotó 10.080 dollárért kelt el. A nagy gazdasági világválság negatív hatásai elől Weston sem menekülhetett. Ismertsége ellenére megrendelései fogyatkoztak, glendale-i stúdióját 1935-ben be kellett zárnia. Fiaival Santa Monicába költözött egy kis házba, ahol ha szűkösen is, de mindannyian elfértek. Később megkérte asszisztensét, Charis Wilson, hogy költözzön hozzájuk. Weston és asszisztense a ház nagy hálószobájában lakott, ahonnan egy napsütötte veranda nyílott a óceánra. Ezen a verandán készítette Weston híressé vált aktfotóját a fiatal Charisről. „A hálószoba ajtajánál ültem. A fény szinte vakító volt. Lehajtottam a fejem, hogy ne kelljen belenéznem, ekkor Edward annyit mondott: »Maradj így.« Nem volt elégedett az árnyékkal a jobb karomon, én pedig nem voltam elégedett sem a csavart hajammal, sem a hajcsatommal” – emlékezett vissza Charis a fotózásra.
Fotó: Edward Weston: 'Nude' (Charis, Santa Monica), 19361962 júliusában a Los Angeles-i Bel Air Hotel felső szintjén, a 261-es lakosztályban készültek Monroe legutolsó fotói, melyek Marilyn Last Sitting címmel kerültek be a fotográfia képzeletbeli nagykönyvébe. Stern nagyon izgult a fotózás előtt, feszültségoldóként egy üveg Dom Pérignont is kért a műteremmé alakított lakosztályba és az Everly Brothers számai szóltak a lemezjátszóból. Ötórás késés után végre Marilyn is megérkezett a fotózásra, aki Stern elmondása szerint nagyon közvetlen, segítőkész és meglepően emberi volt. „Csak pár perce láttam meg Monroet és máris azon kezdtem el töprengeni, hogyan lehetne őt levetkőztetni.” – emlékszik vissza Stern, akinek fotóját szintén elárverezték az őszi árverésen.
Fotó: Bert Stern: 'Marilyn' (from 'The Last Sitting' for Vogue), 1962Mapplethorpe több fotója is az aukció része volt. A 151 kép közül talán ez a fotó volt a legbotrányosabb.
Fotó: Robert Mapplethorpe: Lisa Lyon, 1981
Az őszi árverés legdrágább tételét és további képeket ezen a linken lehet megtekinteni.