Kozák Lajos fotográfus hagyatékát 1975-ben, a művész halálát követően vásárolta meg özvegyétől a Magyar Sportmúzeum. Az anyag nagy része 2011-ig feldolgozatlan maradt. A múzeum, érthető módon, főleg a sportfotókra, azon belül is a nagy nevekre és eseményekre koncentrált a kutatások során. Szabó Lajosnak, a Magyar Sportmúzeum igazgatójának feltűnt a nagyszámú városkép a vintázs kópiák között, és elég érdekesnek találta ahhoz, hogy néhányat megmutasson a Cultiris Kulturális Képügynökség munkatársainak. A sárga Forte-dobozok sokféle méretű – a bélyegképtől egészen a 18×24 centiméteresig –, laza tematikák szerint csoportosított papírképeket tartalmaztak. A negatívok, amelyek nagy többsége kisfilmes, különböző darabokban egymásba tekercselve, néhol egy rollfilmes szalaggal áttekerve és összegumizva, helyenként kielégítően feliratozva, de sokszor anélkül feküdtek a régi mozifilmes kópiadobozokban.
Kozák Lajos a harmincas évek elejétől a legendás „magyaros stílus” követője, de képei sokszor az átlagosnál melankolikusabbak, személyesebbek és mélyebbek. Figurái őszinték, stílusa a kor fényképészeti divatjának „modorosságától” mentes. Kompozícióiban a későbbiekben megjelenik az új tárgyilagosság (Neue Sachlichkeit) realista szemlélete - diagonális kompozíciók, hosszú kontrasztos árnyékok, az urbánus utcai fényképezés és az itt gyakran alkalmazott felső gépállás, mind ebbe az irányba mutatnak. Fotói Vadas Ernő, Dulovits Jenő és Kinszki Imre munkáihoz hasonlíthatóak, akikkel együtt világszínvonalú képeket alkottak. Általuk az akkoriban már Párizsban alkotó magyar származású kortársak, André Kertész és Brassai látásmódja és annak magyar gyökerei is új megvilágításba kerülnek. A személyesség, az őszinteség, a spontaneitás és érdeklődő nyitottság jellemzi életművét.
Kozák Lajos fotótörténeti jelentőségű munkássága méltatlanul feledésbe merült, de 2012-ben egy albumban megjelentek képei, és a Mai Manó Házban is bemutattuk képeit. Ma ezekből válogattunk.
Fotó: Kozák Lajos: Budapest, Erzsébet híd budai hídfő, 1930-as évek eleje© CULTiRiS / Magyar Testnevelési és Sportmúzeum / Kozák Lajos
Fotó: Kozák Lajos: Gázlámpa gyújtogató télen a pesti Duna-parton, 1930-as évek vége
© CULTiRiS / Magyar Testnevelési és Sportmúzeum / Kozák Lajos
Fotó: Kozák Lajos: Budapest, 1930-as évek
© CULTiRiS / Magyar Testnevelési és Sportmúzeum / Kozák Lajos
Fotó: Kozák Lajos: Budapest, 1930-as évek
© CULTiRiS / Magyar Testnevelési és Sportmúzeum / Kozák Lajos
Fotó: Kozák Lajos: Városligeti fasor, 1940 k.
© CULTiRiS / Magyar Testnevelési és Sportmúzeum / Kozák Lajos
View this post on Instagram
Kozák Lajos elfeledett budapesti fotóiból egy húsz képből álló válogatást ezen a linken tekinthetsz meg.