55 éve tart a hazai fotótörténet leghosszabb projektje

2023. október 27. Mai Manó Ház

A táncház. Olyan varázsa, levegője, és ami engem a leginkább érint: olyan látványa volt, hogy elképesztő élményt jelentett. 1967-ben Széken ezekben a táncházakban még nem volt villany, petróleumlámpa égett, és mindenki viseletben járt. Már a faluban is elkápráztatta az embert, hogy a kicsi gyerekektől az öregekig mindenki ezt a szép viseletet hordja. A zenészek a hagyományos, régi széki zenét játszották, amit hallottam már, mert akkorra nemcsak a Bihariban, hanem más táncegyüttesben is fényképeztem, ezt a kultúrát színpadról ismertem. (...) És ami a legfontosabb: ezek a helyszínek és események mindig visszatérnek, így lehetőséget teremtenek az összehasonlításra. Mert az egészben az az ajándék számomra, hogy megértem ennyi évet, és meg tudtam örökíteni ezt a hihetetlen nagy változást. Ha ez a falu ötvenöt éven keresztül változatlan képet mutat, akkor az nem olyan érdekes. Amikor a második könyvemet, a Múlt időt befejeztem, le is álltam, mert úgy éreztem, hogy erről a világról nem tudok többet mondani. Akkor kezdtem az ingázó munkás életével foglalkozni: úgy gondoltam, ott valami új dolog nyílik meg számomra. Amikor viszont befejeztem 1988-ban A vendégmunkás című könyvemet, jött a rendszerváltozás, és abban a pillanatban minden elkezdett változni – én pedig újra mentem. – nyilatkozta Korniss Péter az Indexnek adott interjújában a legújabb fotókönyve kapcsán.  

konfirma_lo_la_nyok_ja_rva_ny_ideje_n_2021.jpgFotó: © Korniss Péter: Konfirmáló lányok járvány idején, 2021


A 2023-ban kiadott könyvben 259 számozott oldalon 150 kép kapott helyet, a témát tekintve talán szokatlannak mondható módon nem szigorúan kronológiai sorrendbe, hanem inkább periodizálva és tematikus blokkokba rendezve, mint a munka, az iskola és a templom, a lakodalom és a temetés, illetve kiemelt jelenségként a széki táncház, amely az 1972-ben indult magyarországi Táncház Mozgalom fontos helyszíne volt. Korniss érdeklődése sosem volt tudományos jellegű, a könyvet viszont a néprajzkutató és koreográfus Novák Ferencnek ajánlotta, aki 1967-ben vitte el először őt a faluba. Bár a „Tata” másokat is elhívott magával Székre, de azok a látogatások nem váltak 55 éven keresztül folytatódó projektekké, ezért is egyedülálló Korniss vállalkozása a magyar fotográfia történetében. 

quadok_ko_zo_tt_a_mu_helyben_2022.jpgFotó: © Korniss Péter: Quadok között, a műhelyben, 2022 

la_nya_val_ta_ncol_az_o_ro_mapa-2022.jpgFotó: © Korniss Péter: Lányával táncol az örömapa, 2022 

a_misi-ba_rban_2022.jpgFotó: © Korniss Péter: A Misi-bárban, 2022 

koszoru_s_la_nyok_e_s_fiu_k_a_nagyapa_val_2022.jpgFotó: © Korniss Péter: Koszorús lányok és fiúk a nagyapával, 2022 

konyvespolcok_elott_2015.jpgFotó: © Korniss Péter: Könyvespolcok előtt, 2015

 

A projekt 1967 és 1989 között készült főleg fekete-fehér fotói ezen a linken tekinthetők meg.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása