Czigány Ákos: Egek (2010-2013)

2013. augusztus 25. Mai Manó Ház

2010-ben Czigány Ákos és Alexis Cordesse fotóművészek megosztva nyerték el a kétévente kiosztásra kerülő Lucien Hervé és Rodolf Hervé-díjat. A pályázatra - amely A város nyelve címet kapta - Czigány Ákos az Egek című 22 képből álló sorozatával pályázott, amelyet kifejezetten a meghirdetett tematikára készített. A budapesti belvárosi bérházak udvarából függőlegesen felfelé állított fényképezőgéppel készült fekete-fehér felvételeken a körfolyosók szigorúan megkomponált szerkezetben fogják közre az eget. A pályázat anyag leadása után a fotográfus folytatta a belvárosi bérházakban a fotózást. Munkája a ház és az ég kapcsolatáról, az ember két lakóhelye közti párbeszédről szól elsősorban. Ezenkívül a sorozatban egy formajáték is megfigyelhető, miután az "égmetszetek" különböző szabályos alakzatokat rajzolnak ki, s így egy sajátos nyelvi karaktert is kialakítanak, amely akár a város nyelvének is tekinthető - nyilatkozta a HVG-nek 2010-ben. 

001.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - R0012507, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013) 

Czigány Ákos képein az ember által épített házak az égboltot foglalják keretbe: ahonnan a fény érkezik. Változó formát öltő síkidom, világító fehérség, kiégett valóság – a fény rögzített képe. Szinonimái az égnek – metafizikai vallomás, ha innen nézem. Czigány Ákos úgy beszél sorozatában teljességről és harmóniáról, hogy közben kihasít egy részletet a valóságból, de ez a kivágás cseppet sem fájdalmas. Hisz a rés(z)en keresztül az egész nyílik meg. Az ég mérete folyamatosan változik: olykor egészen közel kerülünk hozzá, máskor távolba vész, mintha egy alagút végén lévő nyílás lenne. Egyik képen kitágul, másikon beszűkül, apró, távoli réssé válik. A világ rekesznyílása, amin beeresztődik a fény – ha innen nézem, a fényképezés allegóriája. Ha a sorozat legfőbb képi attribútuma, a középre komponált fehér látvány felől: l’art pour l’art tisztelgés Hiroshi Sugimoto híres Theaters című sorozata előtt (a sorozat alcíme: Hommage á Hiroshi Sugimoto) - írta Barta Edit az Irodalmi Jelen online oldalon Czigány Ákos kiállításáról. 

002.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - A225499, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013) 

003.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - A225546, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013)

004.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - 256-2, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013)

005.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - A225550, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013)

006.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - R0012756, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013)

007.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - R0013226, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013)

008.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - R0012629, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013)

009.jpgFotó: Czigány Ákos: Egek - R0012501, Hommage á Hiroshi Sugimoto, (2010-2013)

Ezúton is köszönjük Czigány Ákos engedélyét a fotók megjelentetéséhez, a díjnyertes képekből összeállított katalógus kizárólag a Mai Manó Könyvesboltban vásárolható meg.

Czigány Ákos Hiroshi Sugimoto kortárs japán fotóművésznek dedikálta az Egek című munkáját, aki egy híres sorozatában hozzá hasonló módon fényképezett mozikban: a japán fotós felvételein a filmvászon fehér téglalapját a moziterem sötétje veszi körül, az expozíciós idő pedig megegyezett a vetített film hosszával. Ezt az érdekes sorozatot ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása