A Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház a Fotóművészeti Szabadegyetem rendezvénysorozat keretében Aura, Index, Punctum címmel öt előadásból, pontosabban öt dialógusból álló sorozatot indított év elején, melyek a fotóelméleti szakirodalom alapművei köré szerveződtek. A fotóelméleti vitasorozat házigazdája Szilágyi Sándor volt, akinek A fotográfia(?) elméletei című egyetemi segédkönyve nemrég jelent meg a Vince Kiadónál. A Mai Manó Házban megrendezett öt beszélgetés témája a könyv egy-egy fejezete volt, melyekben Szilágyi a „klasszikusok” meglehetősen kritikus olvasatával szolgált. Egyelőre kevesen tudják, hogy a 324 oldalas könyv online is elérhető.
Fotó: Szilágyi Sándor:
A fotográfia elméletei - Klasszikus és kortárs megközelítések című könyv a fotográfia, vagyis az optikai és kémiai, tehát az analóg állókép elméleti megközelítéseivel foglalkozik, de egy fejezet erejéig a digitális képalkotás kérdéseit is tárgyalja. A fotóelméleti irodalom klasszikus szövegeinek feldolgozásához fontos szemléleti és szakirodalmi kapaszkodókkal szolgál: Benjamin, Barthes, Sontag, Flusser fotográfiáról előadott nézeteinek ismertetése mellett, mind a klasszikus, mind pedig a kortárs megközelítéseket kritikai vizsgálat tárgyává teszi.A fogalmi tisztázásokat követően, történeti megközelítésben mutatja be a fotóművészeti látásmódokat, egy-egy jelentős alkotó művészetének bemutatásával (pl. Strand, Weston, Atget, Kertesz).
A klasszikus fotóelméleti rész fejezetei: Perce jeltipológiája, Benjamin messzianisztikus kultúrakritikája, Sontag újbalos kultúrakritikája, Barthes szubjektív fenomenológiája, Flusser posztmarxista kultúrakritikája, Kortárs kritikai megközelítések. Fotográfia és művészet: Moholy antifotográfiája, Ecsetfaktúra vagy fényfaktúra?, Gombrich a fotóról, A digitális állókép és a fotográfia. A kötetet részletes bibliográfia jegyzék zárja
A fotóra kattintva az online verziót találod!