Az 1921-ben, Bécsben született Ernst Haas - akinek fekete-fehér képeit már a Mai Manó Házban is bemutattuk - saját bevallása szerint gyerekkora óta vonzódott a fényképezéshez. Alig 28 évesen, 1949-ben, még mielőtt Robert Capa ajánlatot tett volna neki, a LIFE akkori szerkesztője, Wilson Hicks szerette volna Haast szerződtetni. Ő azonban visszautasította a lehetőséget, mondván, hogy számára nem a gyorsan szerzett hírnév lényeges. Ő egy egész életpálya teljességében mérte a sikert, valamint abban, hogy képes legyen valaki beismerni a hibáit, tanulni belőlük, és elismerje és tisztelje mások teljesítményét. Nem akart magazinfotós lenni, aki így biztosítja a megélhetését, hanem olyan fotográfussá akart válni, aki magának adja a feladatokat, folytonosan kísérletezve és újragondolva a médiumhoz való viszonyát.
Robert Capa 1949-ben hívta meg a Magnumhoz, 1950-ben pedig teljes jogú taggá vált és még ebben az évben az egyesült államokbeli részleg ügyeiért felelős alelnökké választották. Az ötvenes évek első felében főként az USA-ban utazott, és egyre többet kísérletezett az akkor még igen költségesnek számító színes nyersanyagokkal. Az első sorozata, amelyet a LIFE 1953-ban Images of a Magic City címmel meg is jelentetett, addig sosem látott oldalát, rejtett motívumait mutatta be a nagyvárosnak.
„Unom a csupasz valóságot, ezért szubjektív szemponttá alakítom át. Anélkül, hogy hozzányúlnék a fotó tárgyához, ahhoz a pillanathoz szeretnék eljutni, amikor pusztán a látás koncentrálásával a megkomponált kép egyszerű felvételből alkotássá válik. A létét igazoló képaláírás nélkül is önmagáért fog beszélni – kevésbé leíró, inkább kreatív; kevésbé tájékoztató, inkább szuggesztív – kevésbé próza, inkább költészet.” - írta 1961-ben a DU magazinban a színes fotózásról megjelent cikkében.
© Ernst Haas, courtesy of Bruce Silverstein Gallery, NY
Haas először 1949-ben készített színes felvételeket, amikor a rangos Magnum ügynökség tagja volt. Főleg megrendelésre készített képeivel várt ismertté, hatásos képi világot teremtett például a Marlboro reklámokkal még jóval azelőtt, mielőtt más művészek hasonló megrendeléseket kaptak volna. Haas munkái később nagy hatást gyakoroltak a művészekre, például Richard Prince-re.
Fotó: Ernst Haas: Bronco Rider, California, 1957© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye Galerie
A “színkorrekció” a fotókidolgozásban használt kifejezés, amellyel a színes nyomatot az eredeti fényképpel minél szorosabb összhangba hozzák. William Ewing, fotótörténész metaforikus értelemben használta a kifejezést azt sugallva, hogy „Ernst Haas-nak és a színes fotótörténet ismeretének köszönhetjük, hogy átértékeljük Haas jelentőségét csodálatos képeinek fényében, amelyek sok éven át rejtve voltak.” A tekintélyes New York-i MoMÁ-ban 1962-ben rendezték a legelső színesfotó-kiállítást Ernst Haas felvételeiből és csak 14 évvel később a másodikat William Eggleston képeiből.
Fotó: Ernst Haas: Port of London, UK, 1960© Ernst Haas, courtesy of Bruce Silverstein Gallery, NY
Fotó: Ernst Haas: New Orleans, USA, 1960
© Ernst Haas Estate, New York
Fotó: Ernst Haas: New Orleans, 1957
© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye Galerie
Fotó: Ernst Haas: Western Skies Motel, 1978
© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye Galerie
Fotó: Ernst Haas: New York, 1980
© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye GalerieFotó: Ernst Haas: California, USA, 1977
© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye GalerieFotó: Ernst Haas: New Mexico, USA, 1975
© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye GalerieFotó: Ernst Haas: USA, 1967
© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye GalerieFotó: Ernst Haas: New Orleans, USA, 1960
© Courtesy of Ernst Haas and Christophe Guye Galerie
(forrás: moma.org; ernst-haas.com; artblart.com; time.com, maimano.hu)
A világ legelső színes riportfotóját ITT találod.