Dobos Sándor - Mediterrán mesék

2012. január 19. Mai Manó Ház

Időutazás rovatunkban a Mai Manó Házban megrendezett korábbi nagy sikerű kiállításaink fotóiból válogatunk. Ezúttal Dobos Sándor 2006-ban bemutatott FreeSee című anyagát láthatjátok, melyhez egy katalógus is megjelent Mediterrán mesék címmel. Dobos Sándor kiállításának anyagát képező panoráma sorozatban a meseszerűség, a szürrealisztikus viszonylatok hangsúlyozása állt a középpontban. Erről így ír Kincses Károly az album bevezetőjében:

Sohasem hittem a csak meglátni és azonnal megszeretni, aztán kész - felszínességében. Sohasem gondoltam persze azt sem, hogyha valamit elsőre nem szeretek meg, azt bármilyen későbbi intellektuális művelet során majd meg fogom. Legfeljebb megértem, de az meg gyakran minek. Hanem akkor mi is van - ezek helyett? Egy harmadik, vagy sokadik út. Elmesélése bonyolult. De megértéséhez sokat segíthetnek Dobos Sándor képei. Fotói alapból szerethetőek, mert olyan helyeken készültek, ahová az Isten csak az eleve protekciósokat teremthette. Umbria, Puglia, Andalúzia tájaira. Ezeket a kitüntetett helyeket aztán lefényképezte egy festészeten iskolázott szemű, agyú ember, akinek addigra már nem kellett órákat adni kompozíció, térképzés, színhangulatok, képalkotás témakörökben. És e fotográfiák mindezeken felül még hihetetlenül érdekes optikai, térszerkezeti, kompresszálási, látáselméleti kérdéseket is felvetnek, melyek minden egyes képét csak úgy lazán szerethetővé, nézegethetővé, második lépésben -s ezeken túl-  a normál látás sablonjait lebontogató és az alkotóelemekből képről-képre azt újraépítő, újraalkotó izgalmas vizuális feladattá is tesznek. Kaland a szemnek, dolog az agynak. Mindez nem a kurátor kincstári optimizmusa. Minden feltétel adott. Készítőjük ugye járt ezeken a kitüntetett helyszíneken. Tagadhatatlan. 17 éven keresztül tanult festeni, mintázni. Tudjuk. És még mindezek mellett, helyett, felett, ráadásul kandidátus, a Kémiai Tudományok Doktora, infravörös- és asztro-spektroszkópiával foglalkozó tudós ember, aki megszokta, ha valami érdekli, azt nem Hübele Balázs módjára csak úgy, piff-puff, aztán nézzétek. Ez az ember Dobos Sándor. Ezek meg egy 70 felett járó, lélekben sokunknál generációkkal fiatalabb, pályakezdő alkotó fotográfiái. 


Fotó: Dobos Sándor: Matera (Basilicata, Olaszország) 2004. április



Fotó: Dobos Sándor: Volterra (Toscana, Olaszország) 2004. április



Fotó: Dobos Sándor: Giovinazzo (Puglia, Olaszország) 2004. május


2000 óta évente kétszer, tavasszal és ősszel felkötöm magam mögé a lakókocsit, beparancsolom az autóba Buksi és Giara kutyámat, és öt–hat hétre elindulok fényképezni. D
él-Olaszországba, Spanyolországba. A mediterráneum e tájaiba, sok ezer éve lakhatónak nyilvánított, és következésképpen ember által nagyon alaposan átgyúrt vidékeibe már régen beleszerettem, még amikor vegyész mivoltomban hosszabb-rövidebb időkig dolgoztam, tanítottam arrafelé. (Olaszországot második hazámnak érzem, a hetvenes, nyolcvanas években sokszor olaszul álmodtam éjjelenként.) Különösen délen minden talpalatnyi földet görög és római istenek járkáltak össze, és nem lehet az emberi és isteni között különbséget tenni. Puglia és Basilicata kanyonjai, barlangtemplomok, a Murgiák kegyetlen köves hegyei, bódult illatú és gyilkos tövisű bozótjai, szép egű tengerei, Aragónia vérrel és izzadsággal szelídített félsivatagai olyan terepet jelentenek, mely bőven szórja elém a belső víziókkal rezonáló formákat, bevetkőzött, azonnal fogyasztható modelleket. Itt az ember úgy érzi, hogy csak meg kell állni, és körbeforogva mindent pontosan lefotózni. Ilyen egyszerű azonban nem volt a dolog. Éveken át tértem vissza Magyarországra úgy, hogy nem tudtam megcsinálni, amit akartam, mígnem lassacskán, 2004-re ki nem alakult a megfelelő technika: az a panoráma, melynek gyakori fontos mozzanata az ívelő horizont és a vízszintes tengely mentén sűrített látvány. Úgy érzem, ezekben a belső és a külső kép végre egymásra talál. /Dobos Sándor/ 

(nagyobb fotókért katt a képekre) 


Fotó: Dobos Sándor: Trani (Puglia, Olaszország) 2005. április



Fotó: Dobos Sándor: Matera (Basilicata, Olaszország) 2005. október



Fotó: Dobos Sándor: Montescaglioso (Basilicata, Olaszország) 2005. október



Fotó: Dobos Sándor: Alcala del Jalon (Aragon, Spanyolország) 2006. április



Fotó: Dobos Sándor: Huesca (Aragon, Spanyolország) 2006. április



Fotó: Dobos Sándor: Sierra de Alhamilla (Andalúzia, Spanyolország) 2006. április


A fotók készítésének részletes technikai megoldásairól itt olvashattok.  

 

 

 

   

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása