Elliott Erwitt két nappal 31. születésnapja előtt 1959. július 24-én a moszkvai Gorkij-parkban az Amerikai Nemzeti Kiállítás megnyitóján készítette ikonná vált „konyhai vita” című képét Richard Nixon amerikai alelnökről és Nyikita Hruscsov szovjet miniszterelnökről.
Az 1959-ben a moszkvai Szokolnyiki parkban rendezett American National Exhibition (Amerikai Nemzeti Kiállítás) nem csak Elliott Erwitt képe miatt lett része a fényképezés történetének. Ezzel egy időben, ehhez a kiállításhoz kapcsolódóan érkezett Moszkvába az 1955 óta számos országban megfordult Family of Man (Az ember családja), Edward Steichen nagy volumenű tárlata.
Az úgynevezett „konyhai vita” egy modell-konyhánál zajlott. A képen védekező pozícióba kényszerülő Nyikita Hruscsov és a mutatóujját nekiszegező, igen agresszíven fellépő Richard Nixon, akkori alelnök közösen járta végig a vásárt, amit több tévétársaság is élőben közvetített. A vita kettőjük között alapvetően politikai kérdések miatt éleződött ki, de erre nem lehet Erwitt képéből következtetni. Egy másik megbízáson dolgozott, amikor Hruscsov és Nixon megálltak, tőle nem messze, hevesen gesztikulálva. Erwitt ekkor elővette tartalék kameráját, amelyet saját céljaira hordott mindig magánál. Ezzel készítette azt a felvételt, amely jól érzékeltette a két nagyhatalom egymáshoz fűződő, ekkor még kimondottan feszült viszonyát. Azonnal kellett cselekednie, hiszen nem tudhatta, meddig áll ott a két politikus és mi fog lezajlani közöttük. Mindig is úgy tartotta, hogy a jó fénykép lényege a gyors reakció egy adott helyzetre, lehetőleg félretéve minden előítéletet. Az egész csak a helyzet felismerésén és a keresőben megjelenő dolgok rendszerezésén múlik. (írta: Pfisztner Gábor; szerkesztette: Csizek Gabriella)
Erwitt így emlékszik vissza a történelmi pillanatot megörökítő fotózásra, melynek kontaktjait és az ikonikus képet a Capa Központ kiállításán is megtekintheted.:
„A Westinghouse Refrigerators hűtőgyár megbízásából dolgoztam a vásáron, de magáncélra is vittem fényképezőgépet”. (…) „Éppen jókor voltam jó helyen. Nagyon nehéz tömegben, ráadásul nagy tömegben dolgozni. Nem lehet mozogni. De szerencsére sikerült bejutnom a Macy’s áruház konyhabemutatójának a tömegtől elválasztott részére. Bent voltam a konyhán, szabadon mozoghattam, mire ők egyszer csak épp a kordonhoz érkeztek meg. Így a fotózás pofonegyszerű volt”. Erwitt felvétele a pillanatnyi ellenséges találkozás során Hruscsovot mellbe bökő keménykedő Nixonról a két politikus közötti barátságosabb szóváltásokat ábrázoló kontaktképek vége felé található. William Safire is jelen volt (a 46–52. kockák jobb oldalán), aki Erwitt szerint „felvételem következtében kapta meg ezt a munkát Nixonnál”. Akkor éppen PR-munkát végzett a Macy’s éttermének. Kétségtelenül nagyon fontos szerepet játszott a fényképem felkutatásában, amelyet az 1960-as Nixon-kampány plakátjához használtak fel (szerencsére Nixon vesztett).
(forrás: magnumphotos.com)
Az amerikai elnökfeleségekről készített divatfotókat ITT, a Ronald Reagan elleni merénylet képeit ITT találod.