A Capa Központban megrendezett Bőrödön viseled. Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai című kiállítás azt a kérdéskört járja végig, hogyan építjük fel az egyéniségünket, melyet kifelé mutatunk környezetünknek; mit jelentenek a kényszerítő vagy szabadon választott társadalmi szerepek és a nekik megfeleltetett jelzőrendszerek; a testhatárok eltolása vagy kiterjesztése; a test, mint médium üzenetjellege. Hogyan épül fel kulturális identitásunk, hovatartozásunk, milyen jelentéssel ruház fel a többségi társadalom vagy egy szubkultúra bizonyos ruhadarabokat, teststilizálást, kellékeket. Hogyan teremt “egyenruhákat” meghatározott társadalmi rítusokhoz, melyek később eszközül szolgálnak az adott gyakorlat kritikájaként. A testtel, a genderrezsimmel, az intézményesült szerepleosztásokkal, közmegegyezéssel és divatokkal, szubkultúrákkal vagy tekintéllyel kapcsolatos konstrukciók történetiségét vizsgálja, azok változékonyságát, kikezdését, vagy éppen kiszolgálását a hazai vizuális kultúrában. A fogyasztói kultúra kialakulásával olyan ideológiai és kulturális változások zajlottak le itthon is, melynek során az identitás és az énnel kapcsolatos műveletek radikális fordulatot vettek. Nemcsak bonyolult külső és belső folyamat zajlott, melyben a performativitás, a cserélgethetőség és az árucikk jelleg felerősödött, hanem jelenleg is zajlik, a 2010-es évek közepén, a konstrukciók újragyártása, a normativitás újradefiniálása. A kiállítás a közelmúlt, a Magyarországon nem sokkal a rendszerváltás előtt megindult gazdasági és társadalmi változások kezdetétől von ívet és vizsgálja az identitás és az azt meghatározó hatalmi struktúrák viszonyát, egymás mellett bemutatva a képzőművészeti fotográfia és riportfotó rokon érdeklődésű alkotóinak munkáit. (Oltai Kata művészettörténész, a kiállítás kurátora)
Fotó: Urbán Tamás: Pillangó (sorozat), 1989Külön érdekesség, hogy a kurátor, Oltai Kata művészettörténész sok fotót választott a nyolcvanas, kilencvenes évek underground világából, megnézhetjük például Bánkuti András képeit a nyolcvanas évek legendás klubjában, a Fekete Lyukban szórakozó punkokról, Urbán Tamás fotósorozatát Pillangóról, aki már a 80-as években az egész testét, az arcát is beborító tetoválást viselt, és egyszerre volt börtönviselt bűnöző és az alternatív kultúra fontos alakja, amíg máig nem tisztázott körülmények között a Dunába nem fulladt. De láthatjuk a tavaly meggyilkolt Király Tamás divattervező egyik kilencvenes évekbeli, a férfi és női testeket összemosó divatshow-ját is. Ezeket egészítik ki a mai szubkultúrákról, például az idei Kurultáj résztvevőiről vagy a szerepjátékosokról készült sorozatok. [...] De megtalálhatjuk egy másik, jóval tragikusabb versengés dokumentumait is, az első magyarországi szépségversenyét, melynek győztese, Molnár Csilla Andrea 17 évesen öngyilkos lett. Megnézhetjük a Szépleányok című nagyszerű dokumentumfilmet, ami tökéletesen bemutatja, hogyan használták ki, éltek vissza a versenyzők naivitásával, és hogyan kerültek a képeik egy olasz erotikus újságba, persze a tudtuk, beleegyezésük nélkül. - olvashatjuk Matalin Dóra ajánlójában az index.hu oldalán.
Fotó: Fabrícius Anna: Pékek (Magyar Szabvány sorozat), 2007
Fotó: Mitro Lilla fotóanyaga Fiáth Titanilla Börtönkönyv című munkájához
Fotó: Hajdú D. András: Brits behave badly, 2014
Fotó: Velledits Éva: Zsuzsi, a férfi, 1993
Fotó: Urbán Tamás: Pillangó (sorozat), 1989
Fotó: Gáldi Vinkó Andrea: Bugac I., 2014
Fotó: Ujj Zsuzsi: Tanulmány az esküvőshöz III., 1986 (2014)
Fotó: Koronczi Endre: Testnyomatok, 1999