A fotótörténet első mesterséges emberi klónjait az 1860-as években hozták létre. Az üzletmenetet fellendítő új ötletekre mindig odafigyelő ügyes fényképészek több technikát is kidolgoztak az emberek másolása céljából, akik ugyanazon a képen így kétszer is szerepelhettek. „Mindenki a saját ikertestvére!" hirdette az egyik fényképész, szellemesen magyarázva újdonsága varázsát. Ezek a kétszer exponált képek nemcsak múló hóbortnak bizonyultak, mivel több mint három évtizedig nagy népszerűségnek örvendtek. Speciális lemeztartók és az objektívet részben fedő, elfordítható sapkák segítségével először csak a negatív egyik felét exponálták. Az első exponálás után a fénykép alanya gyorsan más pozícióba helyezkedett és a kép másik fele így készült. Természetesen különböző életkorban lévő igazi ikreket is fényképeztek hasonló műtermi beállításokban, így nehéz megállapítani, hogy melyik páros portré a fénykép-manipuláció eredménye. Ezt jelezheti a fényképet kettévágó enyhén világosabb vagy sötétebb vonal, de azt időnként olyan ügyesen leplezték, hogy a trükk észrevétlen marad. A fényképezőgéppel létrehozott klónozás újdonsága számos esetben elegendő volt az ügyfélkör igényeinek kielégítéséhez, de a mai szemlélő számára már nem túl érdekes két egymás mellett esetlen testhelyzetben látható személy portréja. Azonban a bejegyzés képei azt bizonyítják, hogy a technikai újítást a kreativitás és a képzelőerő a trükkök szintje fölé emelheti. (The American Museum of Photography)
Fotó: Maurice Guibert: Henri de Toulouse-Lautrec as Artist and Model c. 1900Fotó: Abel J. Whalen: "A Chance Meeting" (Double Self-Portrait) c. 1895
Fotó: L. Wallak: Double Portrait: Barber and Customer c. 1885
Fotó: Charles F. Bracy: Double Portrait of a Boy, from Side and Back. c. 1890
Fotó: E. W. Mudge: Double Portrait of a Girl with a Stocking. c. 1895
Fotó: Hendricks & Co.: "Y. Y. Aurahan, Oroomiah, Persia", 1894
Fotó: Henry Van der Weyde: "Mr. Mansfield", c. 1895
Fotó: William Morrison: "Isabelle Coe ", c. 1892
Fotó: Birmingham Photo Co.: Double Portrait of Frank Fowler, with Wheelbarrow and Fan, c. 1895
Fotó: Thomas Lenhart: "Lenhart Photographing Himself", c. 1894
(forrás: photographymuseum.com)
A fényképezés korai szakaszának meghökkentő portréit - fogorvosról, halott mókusról vagy éppen telegrafáló nőről - ITT találod.