A 20. század első évtizedében a féltónusú fekete-fehér nagyítási technika fejlődése lehetővé tette, hogy a folyóiratokban divatfotók jelenjenek meg, amelyek először francia magazinokban, például a La mode practique-ban tűntek fel. A Vogue magazin irányítását 1909-ben Condé Nast vette át, aki szintén közreműködött a divatfényképezés hőskoránál. 1911-ben Lucien Vogel, a Jardin des Modes és a La Gazette du Bon Ton kiadója arra bátorította Edward Steichen fényképészt, hogy a divatot a fotográfia segítségével a képzőművészet rangjára emelje. Steichen akkor Paul Poiret tervező női ruháiról készített felvételeket, amelyek az Art et Décoration magazin 1911. áprilisi számában jelentek meg. Jesse Alexander szerint „jelenleg ez tekinthető a legelső modern divatfotónak. Azaz, a ruhákat úgy fényképezték, hogy a tárgy egyszerű ábrázolása helyett természetes tulajdonságaikat és formális megjelenésüket is érzékeltették."
Fotó: Az Art et Décoration címlapja, 1911. áprilisWilliam Ewing, a lausanne-i Musée de l'Elysée fotográfiai múzeum igazgatója írja Edward Steichen in High Fashion: The Condé Nast Years 1923-1937 című könyv egyik tanulmányában: „Párizsban bármelyik kifinomult ízlésű és Steichen vizuális kíváncsiságával rendelkező amerikait eltanácsoltak volna attól, hogy erre a publikációs területre figyelmet fordítson." A divatfotózást nem Steichen találta fel, de azt mondhatjuk, hogy ő vetette meg a modern divatfotós szakma alapjait. A drága ruhákba öltözött nők más fotográfusokat is vonzottak, de Steichen fényképei hosszú ideig mértékadónak számítottak. „Steichen maximalista volt," mondja Howard Schatz divatfotós, akinek színészekről készített felvételei a Vanity Fair magazinban jelennek meg. „Nagyon jó szeme volt a világításhoz és a dizájnhoz, ezért a 20-as és 30-as években készített képeit - habár azok egyértelműen a korszak ízlését tükrözik - a divatfotósok még ma is nagyra értékelik."
Fotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisFotó: Edward Steichen: Art et Décoration, 1911. áprilisSteichen a 20. század első éveit Párizsban töltötte, ahol divatfotósként és festőművészként is dolgozott. Ezek a hivatások - nem is szólva a fényűző városról - figyelmét a nőkre irányították, legyenek akár nagyon jól öltözöttek, akár ruhátlanok. 1907-ben két, vakítóan fehér ruhájú hölgyről készített felvételt, akik a Longchamp lóversenypályán kocsiba szállnak, ami azt jelzi, hogy már pályája elején érzéke volt a divathoz.
Fotó: Edward Steichen: Grand Prix at Longchamp: After the Races, Paris, 1907(forrás: abc.net.au; blog.fitny.edu)
Az amerikai elnökfeleségek előszeretettel pózoltak a Vogue fotográfusai előtt. Korábbi válogatásunkban a First Ladyk divatfotóit mutattuk be, ezeket a képeket ITT találod.