William Eggleston - a művészi színes-fotográfia egyik úttörője - 1939-ben született Memphisben, de a Mississippi államban található Sumnerben nőtt fel. 1962 óta újra Memphisben él, független fotográfusként dolgozik, korábban festett és filmet is készített. Fényképezéssel kapcsolatos tanulmányait a Vanderbilt Egyetemen fejezte be. „Akkoriban azonban a fényképezést nem igazán tanították, az embernek magának kellett rájönnie mindarra, amire lehetett. Nagyon kevés volt a fotográfiai szakirodalom. De azt a keveset megtaláltam.” Eggleston korai fényképészeti munkáit a svájci születésű Robert Frank képei, és a francia fotóművész, Henri Cartier-Bresson könyve; A döntő pillanat ihlette. Első fotói fekete-fehérben készültek, de 1965-ben - William Christenberry támogatásával - elkezdett kísérletezni a színes fényképezéssel is. Csaknem tizenöt évvel azután, hogy fotózással kezdett foglalkozni, 1976-ban lehetőséget kapott arra, hogy kiállítson a New York-i Modern Művészetek Múzeumában, ezzel ő volt az első olyan fotóművész, akinek színes képeit önálló kiállításon mutatta be a múzeum.
Fotó: William Eggleston: Memphis, 1970Eggleston soha nem hívta elő saját színes fotót, de - bárki is csinálta - mindig „felügyelte” az előhívást, és közben ha szükségesnek érezte, javítgatta, amit kellett. „A fényképkészítés és a szellemi munka, amely azt megelőzi: a kezdet. Ezután következik annak a negatívnak a kiválasztása, amiből, az ember, a művész azt gondolja, valamit ki lehet hozni. Ezek mind láncszemek, egymás után következnek. Vannak képek, amelyek egy adott előhívási eljárásnak kedveznek, és vannak képek, amelyek valamelyik másiknak.” – nyilatkozta 1999-ben.
William Eggleston fotóit a képre kattintva találod.
(forrás: wikipedia.org; fotomuveszet.net)