„Jaszumasza Morimura japán művész több mint három évtizeden keresztül különleges életművet hozott létre, amely újraértelmezi a Nyugat, illetve hazája, Japán vizuális kultúráját. Legyen az Audrey Hepburn, Mao Ce-tung vagy Pablo Picasso ismert arcképe, Morimura ikonikus képei a fotográfia gyakorlatát vizsgálják, ugyanakkor saját magának is teret igényel a történeti narratívákban. A művész összes alkotásába beilleszti saját képmását. Életművét a művészettörténet és a popkultúra szorosan Andy Warholé mellé sorolja. Morimura magát Warhol „konceptuális fiának” nevezte.”
Az Andy Warhol múzeumban 2013 év végén megrendezett kiállítás a művésszel szoros együttműködésben az alkotások három fontos csoportjára koncentrál: a híres „Művészettörténeti” fotókra, amelyek alaposan átalakítják az európai mesterműveket; a „Requiemre”, amelyen Morimura a politikai és kulturális élethez kapcsolódó ikonikus fotókat alkot újjá; és a „Színészek” sorozatra, amelyben a művész olyan hollywoodi nagyságok, mint például Marilyn Monroe, Elvis Presley és Audrey Hepburn személyiségét ölti magára. Nicholas Chambers, Milton művészeti kurátor (Milton Fine Curator of Art) megállapítja, hogy „Az Önmaga színháza című kiállítás több mint 100 képe elmélyült betekintést nyújt Morimura életművébe. Képei a hírességek világával, a művészettel és a médiával való elkötelezettség kifinomult formáját mutatják, amely egyszerre dicsőítés és kritika, tisztelet és paródia, amelynek hatására megkérdőjeleződik az egyén viszonya a szélesebb értelemben vett kultúrához”.
A japán Jaszumasza Morimura (született 1951. június 11-én) ún. kisajátító művész (appropriation artist). Oszakában született és 1978-ban a Kiotói Művészeti Egyetemen szerzett diplomát. Morimura 1985 óta elsősorban nemzetközi egyéni kiállításokon mutatja be alkotásait, habár több csoportos kiállításon is részt vett. Morimura régi művészek (Édouard Manet-tól kezdve Rembrandton át Cindy Shermanig) képeit „veszi kölcsön”, amelyekbe saját képmását illeszti. Kiállításokon mutatkozott be többek között a chicagói Kortárs Művészeti Múzeumban (Museum of Contemporary Art, 1992), a franciaországi Jouy-en-Josas-ban működő Cartier Kortárs Művészeti Alapítványnál (Fondation Cartier pour l’Art Contemporain,1993), a tokiói Hara Kortárs Művészeti Múzeumban (1994), a Guggenheim Múzeumban (1994), Japánban a Jokohamai Művészeti Múzeumban (1996), a San Diegói Kortárs Művészeti Múzeumban (Museum of Contemporary Art San Diego, 2006), és a Sydney-ben lévő Új-Dél-Wales-i Művészeti Galériában (Art Gallery of New South Wales, 2007). Hibrid önarcképsorozatot is készített Frida Kahlo művészetének mintájára. 1996-ban Hugo Boss-díjra jelölték. A közgyűjtemények közül a Carnegie Museum of Art (Pittsburgh), a Honolulu Museum of Art, a J. Paul Getty Museum (Los Angeles), a chicagói Museum of Contemporary Art, a los angeles-i Museum of Contemporary Art, a San Francisco Museum of Modern Art és a Whitney Museum of American Art (New York) rendelkezik Morimura alkotásaival. A művészt más galériák mellett a new yorki Luhring Augustine Gallery képviseli.
Fotó: Yasumasa Morimura: M’s self-portrait No. 56/B 9 (or “as Marilyn Monroe”), 1996Fotó: Yasumasa Morimura: To My Little Sister: for Cindy Sherman, 1998
Fotó: Yasumasa Morimura: M’s Self-portrait No.15, 1995
Fotó: Yasumasa Morimura: A Requiem: Red Dream / Mao, 2007
Fotó: Yasumasa Morimura: A Requiem: Oswald, 1963, 2006
Fotó: Yasumasa Morimura: A Requiem: Dream of Universe/Albert 2, 2007
Fotó: Yasumasa Morimura: 'A Requiem: Theater of Creativity / Self-portrait as Pablo Picasso', 2010
Fotó: Yasumasa Morimura: 'A Requiem: Remembrance Parade / 1945, USA, 2010
Fotó: Yasumasa Morimura: 'Gift of Sea: Raising a flag on the battlefield', 2010
(forrás: artblart.com; tokyoartbeat.com)
Híres japán fotográfusok munkáit bemutató posztjainkban Sugimoto viaszbábukról készített portréit ITT, Araki felnőtteknek szóló képeit pedig ITT találod.