Mari Mahr: Ketten

2015. november 17. Mai Manó Ház

Ha megnézzük ezeket a képeket első ránézésre is feltűnik, hogy több nyomaton méreteltérést, össze nem párosítható részek együttesét láthatjuk. A művek több rétegből épülnek fel, amelyek vagy a valóság (a fotó képtémája) átrendezésével, tárgyakkal való manipulálásával, vagy egy nagyításra ráhelyezett újabb tárgyak viszont fotózásával ér el. Az így kialakult hatás egyrészt montázs, több kép és élménysík egymásra vetítése, másrészt viszont a valóságnak egy olyan prezentációja, ami a pillanatnyiságon messze túllépve az emlékezet és a személyesség komplexitását jeleníti meg.
Mahr sétáknak nevezi a képeket, két városhoz kötve azokat. A séta tudjuk mi, egyéni útkeresés egy élményteli környezetben, ahol különböző hatások és asszociációk érnek bennünket, a pihenés és a felfedezés együttese. Magának ennek a tevékenységnek a visszaadása az időbelisége miatt sem könnyű, de a művészeti manifesztációk mégis sokféle megoldással álltak elő ennek érzékeltetésére akár a fotográfia területén. Mahr bár sorozatokat mutat nekünk, mégis ezek mélysége abban rejlik, hogy a néha szürreális, néha groteszk, néha álomszerű képek olyanok, mintha egy-egy „túra” sűrítményei lennének. Hogy ezeken az utakon mi történt, milyen élmények érték Mari Mahrt, azt pontosan nem tudjuk, de a munkák szimbólumai mégis sejtetik, hogy egy-egy alkalommal, helyszínen vagy környezetben a művész milyen hatások alatt állt.
A képeknek még egy kiegészítése van, és ez egy sok esetben feltűnő számsor, dátum vagy felirat, ami a képkészítés folyamán kerül rá a képre, nyomatékosítva egy-egy fontos időpontot vagy élményt. - írta Petrányi Zsolt művészettörténész Mari Mahr képeiről.

two_walk_in_paris_08.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Párizsban 8., 2002-2007


Mari Mahr (1941), Santiago de Chilében született, Londonban élő, magyar származású fotóművész Ketten című kiállításában, két – Graham Percyhez, néhai férjéhez köthető – sorozatát mutatjuk be a Mai Manó Házban. Az új-zélandi születésű művész, illusztrátor, tipográfus és tervező harmincöt éven át volt párja a mindennapokban és a „művész-létben” is. Mari Mahr férje súlyos betegségének időszaka alatt és elvesztése után született képei, a fájdalom és mégis az élet természetéhez tartozó halál visszavonhatatlanságát, ugyanakkor teremtő erővé is tehető voltát bizonyítják.
Mari Mahr életművének minden szakaszában meghatározó a személyes érintettség, az átélt történések, megélésének, megértésének, feldolgozásának „össze-tett” képekben való megjelenítése. Ezek a „kollázs-fotográfiák” nemcsak több alkotói örökség folytatásaként foghatóak fel, hanem azok megújításaként is. Életútja a kultúrák sokféleségében telik és képeiben mindezek szimbólumrendszere válik egésszé. A dél-amerikai mágikus realizmus a kelet- és nyugat-európai valóság alkotóelemeivel forr eggyé, ötvözve rejtélyekkel teli magánvilágával. A két szériában Párizs és Edinburgh azok a városok, ahol az együtt töltött séták nyomán új életre kelnek az emlékek és megjelenik a lehetséges múlt. A konstruált jelenetek világában mindennek története és jelentősége van, az arányrendszerek átalakulnak és az emlékekkel teli tárgyak egymás függvényében más jelentőséget nyernek és új jelentéseket is kapnak. (Csizek Gabriella, kurátor) 

two_walk_in_edinburgh_05.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Edinburgh-ban 5., 2005-2007

„Két ország között élek, négy állampolgárságom van, mivel azonban a szüleim magyarok voltak, s magam is itt éltem életem legfontosabb időszakában, nyolctól harminckét éves koromig, természetes számomra ennek vállalása.”

Mari Mahr 1941-ben született Santiago de Chilében. Egyaránt nevelkedett és tanult Santiagóban és Budapesten. A hatvanas évek elején Godard Kifulladásig című filmjének a Jean Seberg által alakította kezdő újságíró karaktere olyan nagy hatással volt Mahr-ra, hogy Budapesten beiratkozott egy újságíróképző iskolába, ahol később diplomát is szerzett. Ezzel párhuzamosan a Magyar Távirati Iroda kulturális osztályán fotóriporter-gyakornokként dolgozott. Az ezt követő néhány évben Mahr szigorú tanulóidőt töltött el a magyar fotóriporterek legnagyobbjai mellett, mint például Friedmann Endre vagy Pálfai Gábor. 1973-ban Londonba költözött, hogy tanulmányait a PCL-en (Polytechnic of Central London) folytassa, ahol megszerezte a B.A. fokozatot fotóművészetből Derek Drage, Gus Wylie, prof. Margaret Harker és Victor Burgin irányítása alatt. Első önálló kiállításának megnyitójára a londoni Photographers’ Gallery-ben került sor, amely máig tartó együttműködés kezdetét is jelentette egyben. Mari Mahr hosszú távú szakmai kapcsolatot alakított ki Zelda Cheatle-vel is, aki, amellett, hogy saját galériájában is kiállította Mahr munkáit, több mint tíz éven át képviselte is a művészt. Az 1980-as londoni, Serpentine Gallery-ben megrendezett kiállításának sikerét számos művészeti iskola és egyetem felkérése követte. Előadásokat tartott és vendégoktatóként tanított többek között a Royal College of Art, a Glasgow School of Art és a Napier University, Edinburgh iskoláiban. 1989-ben megkapta a rangos Fox Talbot díjat a National Museum of Photography, Film and Television intézményében, Nagy-Britanniában. Egy, a British Council által szervezett retrospektív kiállítás kapcsán visszatért Santiago de Chile-be, ahonnan eljutott Argentínába, Magyarországra, Spanyolországba és Görögországba is. Munkái a világ számos gyűjteményében megtalálhatóak (pl. Victoria and Albert Museum, London; British Council, Francia Nemzeti Könyvtár, Párizs; Tokyo Metropolitan Museum of Photography; Ausztrál Nemzeti Galéria, Canberra; a Skót Nemzeti Galéria, Edinburgh, és a Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét. Jelenleg Londonban él és dolgozik, de idejét megosztja a brit főváros és Berlin között. 

two_walk_in_paris_01.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Párizsban 1., 2002-2007

two_walk_in_edinburgh_06.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Edinburgh-ban 6., 2005-2007

two_walk_in_paris_05.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Párizsban 5., 2002-2007

two_walk_in_edinburgh_07.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Edinburgh-ban 7., 2005-2007

two_walk_in_paris_06.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Párizsban 6., 2002-2007

two_walk_in_edinburgh_08.jpgFotó: Mari Mahr: Ketten Edinburgh-ban 8., 2005-2007

(forrás: maimano.hu)

A 2016. január 3-ig látogatható kiállításunkról ITT olvashatsz bővebben.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása